در این نوشته می خوانید:

درمان ریشه یا عصب کشی و پر کردن دندان؛ یکی از راهکارهای مقابله با دندانهای خراب است که در مراحل ابتدایی بخش‌های داخلی و دارای سلول‌های عصبی (پالپ دندان) را تخلیه کرده و سپس با استفاده از مواد مقاوم و پایدار قسمت خالی آن پر می‌شود. در واقع توصیف کلی و عمومی پر کردن دندان به این شکل انجام می‌شود. این کار که توسط متخصصین ریشه دندان انجام می‌شود، شامل مراحل مختلفی می‌شود که در هر کدام از آنها ممکن است سؤالات و ابهاماتی برای بیمار به وجود آید.

بسیاری از دندانپزشکان و متخصصین درمان ریشه استفاده از عصب کشی دندان و پر کردن و آن را یک روش بسیار مرسوم می‌دانند که باعث می‌شود دندان خراب شده نجات پیدا کند. روش‌های انجام این کار در طول سالیان مختلف تغییر کرده و با توجه به پیشرفت تکنولوژی با روش‌های راحت‌تر و ایمن‌تری انجام می‌شود. با وجود اینکه استفاده از این روش بسیار شایع بوده و در بین دندانپزشکان رواج بسیاری دارند، اما هنوز در بین بیماران ابهاماتی وجود دارد که پاسخ دهی به آن‌ها می‌تواند کار متخصصین عصب دندان را در درمان ریشه دندان راحت کند.

 در این مطلب ما قصد داریم چند سؤال رایج در مورد عصب کشی دندان و پر کردن آن مطرح کنیم و پاسخی واضح برای آن ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید!

 

چند سؤال رایج در مورد عصب کشی و پر کردن دندان

چند سؤال رایج در مورد عصب کشی و پر کردن دندان

چرا یک دندان به عصب کشی دندان احتیاج پیدا می‌کند؟

 زمانی که یک دندانپزشک یا یک متخصص ریشه دندان به بیمار توصیه می‌کند که عصب کشی دندان را انجام دهد، می‌توان گفت که آن دندان کارایی طبیعی خود را از دست داده و نمی‌تواند به شکل مناسبی عمل کند. خراب شدن یک دندان شدت‌های متفاوتی دارد و از لکه دار شدن مینای دندان گرفته تا تخریب کامل آن و آسیب پالپ دندان می‌توانند به نوعی عملکرد طبیعی دندان را تحت تأثیر قرار دهند. زمانی که شدت تخریب یک دندان بسیار کم بوده و فقط به مینای آن لطمه خورده باشد، نیازی به انجام شیوه‌های ترمیمی پیشرفته مانند عصب کشی دندان نیست.

اما در موارد خیلی شدیدتر، علاوه بر تخریب مینای دندان به مرور زمان سایر قسمتهای اصلی دندان نیز لطمه می‌خورد از بین می‌رود و در واقع شروع تخریب دندان و از این مرحله آغاز می‌شود. در واقع این مرحله را می‌توان شروع کار یک متخصص ریشه دندان دانست که معمولاً توصیه می‌کنند که از شیوه عصب کشی دندان و پرکردن دندان استفاده کنید.

 چرا پالپ دندان آسیب می‌بیند؟

 پالپ دندان بافت نرم در قسمت داخلی دندان است که در آن رگ‌های خونی و عصب های درد قرار دارد. زمانی که مینای دندان آسیب می‌بیند و باکتری‌ها و سایر مواد خورنده به این بافت نرم می‌رسند، به مرور زمان دچار التهاب شده و آلوده می‌شود. در این مرحله است که یک دندانپزشک به بیمار اعلام می‌کند که پالپ دندان وی آسیب دیده و نیاز به عصب کشی دندان دارد. شایع‌ترین علل التهاب پالپ دندان ایجاد عفونت در آن است که ناشی از آسیب دیدن مینای دندان و ترک خوردن ساختار آن است. زمانی با یک دندان آسیب می‌بیند و یا مینای آن ترک می‌خورد، مواد آلوده و عفونت به لایه‌های زیرین آن را نفوذ کرده و موجب التهاب و درد در دندان می‌شود. شاید بسیاری از بیماران و کسانی که  پالپ دندان آنها دچار حساسیت شده باشد به هنگام مسواک زدن دچار یک درد موضعی و بسیار ناخوشایند شوند.

 

چند سؤال رایج در مورد عصب کشی و پر کردن دندان

چند سؤال رایج در مورد عصب کشی و پر کردن دندان

 چرا باید پالپ دندان تخلیه شود؟

 اگر یک دندان آسیب دیده باشد و یا دچار عفونت شده باشد به مرور زمان تمامی قسمت‌های آن دچار عفونت شده و خود به عنوان یک منبع آسیب زننده خطرناک عمل می‌کند. درد و تورم نتیجه رایج از عفونت در پالپ دندان هستند که در برخی موارد حتی ممکن است با درد نیز همراه نباشند. وجود باکتری‌ها در پالپ دندان و انتشار عفونت باعث می‌شود که باکتری‌ها به مرور زمان به استخوان فک رسیده و موجب آسیب به آن شود. به همین دلیل اگر دندان عفونی بدون درمان رها شود ممکن است صدمات بسیار شدیدی به فرد وارد شود و در نهایت موجب برداشتن دندان شود.به همین دلیل دندانپزشکان و متخصصین ریشه دندان توصیه می‌کنند که به محض عفونی شدن پالپ دندان اقدام به عصب کشی دندان کرده و در نهایت آن را پر کنند.

 آیا کشیدن و برداشتن دندان می‌تواند مشکل ساز باشد؟

 پاسخ به این سؤال مثبت است. هنگامی که یک دندان به دلایل مختلفی کشیده شود و یا بیفتد احتمال جایگزینی آن پایین می‌آیند و نظم و ترتیب دندانهای کناری آن نیز از بین می‌رود. این موضوع در هنگام جویدن غذا و بریدن میوه‌های خشک مشکل ساز است و حتی ممکن است به بقیه دندانها نیز آسیب برساند. زمانی که یک دندان افتاده باشد فضای جایگزین آن خالی مانده و احتمال تمیز شدن آن پایین می‌آید به همین دلیل احتمال ایجاد بیماری لثه نیز افزایش می‌یابد.

 عصب کشی دندان کمک می‌کند که این مشکلات از بین رفته و حتی دندان نیز در شرایط بسیار سخت‌تری حفظ شود. از طرفی استفاده از این تکنیک بسیار ارزان‌تر از کاشت ایمپلنت دندان و سایر شیوه‌های جایگزین است.

 

چند سؤال رایج در مورد عصب کشی و پر کردن دندان

چند سؤال رایج در مورد عصب کشی و پر کردن دندان

در جریان عصب کشی دندان چه کارهایی انجام می‌شود؟

 عصب کشی دندان و درمان ریشه دندان شامل چند مرحله می‌شود که در نهایت با پر کردن آن با استفاده از مواد مخصوص به پایان می‌رسد. این مراحل عبارتند از:

  • بی حس کردن دندان: این مرحله با استفاده از مواد به خصوصی انجام می‌شود که با قرار دادن آن بر روی دندان باعث می‌شود که به مرور زمان حس درونی دندان از بین رفته و به نوعی احساس درد درون آن وجود ندارد.
  • تخلیه پالپ دندان: پالپ دندان مهمترین چیزی است که به هنگام عصب کشی دندان باید تخلیه شود و در واقع منبع اصلی عفونت و عامل اصلی ایجاد درد در این منطقه قرار دارد. در این مرحله با استفاده از ابزارهای مخصوص دندانپزشکی کلیه پالپ دندان به طور کامل پاک می‌شود و هیچ قسمتی از آن باقی نمی‌ماند.
  • استفاده از داروهای مخصوص برای از بین بردن باکتری: به احتمال زیاد به دلیل بالا رفتن میزان عفونت در قسمت داخلی دندان، دندانپزشک برای بالا بردن درصد اطمینان در انجام کار و جلوگیری از عفونت مجدد دندان، قسمت‌های داخلی آن را با استفاده از داروهای آنتی باکتری آغشته می‌کند و از این طریق کلیه باکتری ها را از بین می‌برند.
  • پر کردن دندان: مرحله بعدی در جریان عصب کشی دندان پر کردن قسمت‌های داخلی آن است که معمولاً با استفاده از مواد آلیاژی و مقاوم در شرایط مختلف انجام می‌شود.
  • انجام کارهای نهایی و زیبایی: پس از پر کردن دندان نوبت به شکل دهی مواد پرکننده و ایجاد ظاهر مناسب در دندان می‌رسد. در این مرحله از مواد سفید رنگ مخصوص سرامیکی برای درست کردن ظاهر دندان استفاده می‌شود. البته در برخی موارد متخصصین عصب دندان توصیه می‌کنند که این مرحله را به یک دندانپزشک ترمیمی واگذار کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code