در این نوشته می خوانید:

همه می دانند که کشیدن سیگار برای ریه ها، دهان و نیز سلامت عمومی بدن چقدر مضر است. دخانیات روی افراد مختلف تأثیرات متفاوتی دارد، به همین دلیل ممکن است تأثیری که کشیدن سیگار و مصرف دخانیات روی یک نفر داشته باشد با تجربه فرد دیگر از آنها متفاوت باشد. اما آیا اگر فردی سیگار می کشد می تواند گزینه مناسبی برای کاشت ایمپلنت های دندان باشد؟

در صورتی که فردی سیگار می کشد یا دیگر مواد مخدر یا دخانیات را مصرف می کند، هر چند می تواند ایمپلنت های دندان را دریافت کند اما از آنجا که این عادت مضر می تواند روی سلامت عمومی دهان تأثیر بگذارد، در نتیجه می تواند روی احتمال موفقیت کاشت ایمپلنت های دندان نیز تأثیر منفی داشته باشد و باید گفت که شکست کاشت ایمپلنت دندان به هیچ وجه اتفاق خوبی نیست. به خاطر داشته باشید که کشیدن سیگار با بیماری ها و عفونت هایی مانند بیمار پریودنتال و پری ایمپلنتیت و نیز شرایطی مانند تحلیل استخوان فک، تحلیل بافت لثه و حتی از دست رفتن دندان همراه است. در این مقاله قصد داریم نگاهی دقیق تر به مصرف دخانیات و ایمپلنت های دندان داشته باشیم.

کشیدن سیگار چگونه روی ایمپلنت های دندان تأثیر می گذارد؟

 

نیکوتین

مطالعات حاکی از آن هستند که نیکوتین، صرف نظر از اینکه چگونه وارد بدن می شود، موجب کاهش جریان خون به دهان، پوست و جاهای دیگر بدن می شود. در مورد ایمپلنت های دندان، عدم وجود جریان خون و عدم وجود اکسیژن کافی به هیچ عنوان خوب نیست زیرا باید در حد امکان خونرسانی به منطقه دهان وجود داشته باشد تا روند بهبودی به خوبی پیش برود. در نتیجه می توان به این نتیجه رسید که نیکوتین موجب شکست درمان کاشت ایمپلنت خواهد شد. نه تنها روند بهبودی با مشکل مواجه می شود، بلکه عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز کاهش می یابد.

اثر سیگار و دخانیات روی ایمپلنت دندان

اثر سیگار و دخانیات روی ایمپلنت دندان

دود سیگار

دودی که از سیگار استنشاق می شود داغ ترین و غلیظ ترین دودی است که با فضای داخل دهان تماس پیدا می کند که می تواند موجب سوختگی بافت های داخل دهان شود. این دود موجب کاهش ضخامت لایه رویی سلول های پوستی می شود که به جای تولید استخوان بیشتر منجر به ایجاد بافت فیبروز (فیبری شکل) بیشتری خواهد شد. به مرور زمان دهان کراتوزیس keratosis- لکه های سفید زبر- تولید می کند که می تواند به غدد بزاقی دهان آسیب برساند یا آنها را مسدود کند، که منجر به خشکی دهان و نیز فقدان مایع برای شستشوی باکتری ها خواهد شد. بزاق برای شستن و از بین بردن پلاک و اسیدهای به جا مانده از فعالیت باکتری ها در دهان، ضروری است. در صورت عدم وجود بزاق کافی، احتمال پوسیدگی دندان و بیماری لثه افزایش خواهد یافت. هر چند ممکن است دود سیگار روی روکش دندانی که روی ایمپلنت قرار می گیرد تأثیر مستقیم نداشته باشد، اما بافت های اطراف آن را تحت تأثیر قرار خواهد داد و به لثه ها و استخوانی که ایمپلنت را حمایت می کنند آسیب خواهد رساند.

تنباکو

تنباکو می تواند تقریباً روی روند بهبود همه جراحی هایی که در حفره دهان انجام می شوند تأثیر منفی داشته باشد. تنباکو، همراه با تمام فراورده های آن، یکی از مواد تنگ کننده عروق است، که به این معناست که موجب می شود خونرسانی به عروق کوچک تر محدود شود و موجب بالا رفتن فشار خون شود. این اتفاق موجب افزایش چسبندگی پالاتال می شود که همراه با محدود شدن عروق خونی خطر انسداد کامل این عروق خونی کوچک تر افزایش می یابد.

بدون جریان خون کافی و اکسیژن، بدن قادر به بهبود نیست، و با سرکوب سیستم ایمنی، بدن بیشتر مستعد عفونت خواهد بود و مهم تر از همه اینکه اسئواینتگریشن اتفاق نخواهد افتاد. اسئواینتگریشن به فرایند جوش خوردن استخوان پیرامون ایمپلنت دندان با آن گفته می شود. موفقیت این مرحله، بخش اصلی موفقیت فرایند کاشت ایمپلنت را تشکیل می دهد. میزان شکست اسئواینتگریشن در میان افراد سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری است.

 

اثر سیگار و دخانیات روی ایمپلنت دندان

اثر سیگار و دخانیات روی ایمپلنت دندان

آیا سیگارهای الکترونیکی E-Cigarettes کم خطرتر از سیگارهای معمولی هستند؟

شاید در بازار سیگارهای الکترونیکی به عنوان نمونه کم خطرتر سیگارهای سنتی شناخته شده باشند اما آیا این حقیقت در خصوص ایمپلنت های دندان نیز صحت دارد؟ سیگارهای الکترونیکی دارای حفره کوچکی هستند که داخل آن مایعی وجود دارد که با وجود یک بخش گرم کننده تبخیر می شود. بنابراین هیچ دودی وارد دهان نمی شود، اما بخاری که تنفس می شود هنوز هم حاوی مواد شیمیایی مانند نیکوتین و پروپیلن گلیکول است (که بخار را به دود شبیه می سازد). بنابراین، بسیار بعید است که سیگارهای الکترونیکی برای موفقیت کاشت ایمپلنت های دندانی، نسبت به سیگارهای معمولی خطر کمتری داشته باشند.

اثر سیگار و دخانیات روی ایمپلنت دندان

اثر سیگار و دخانیات روی ایمپلنت دندان

مصرف دخانیات و فرایند کاشت ایمپلنت دندانی

بنابراین، در صورتی که فردی سیگاری باشد اما باز هم به ایمپلنت های دندان احتیاج داشته باشد، چه کار باید بکند؟ بهترین کار ترک هر نوع مواد دخانی، حداقل یک هفته پیش از فرایند کاشت ایمپلنت است. ممکن است دندانپزشک به منظور کاهش احتمال بروز عفونت برای فرد آنتی بیوتیک تجویز کند. پس از جراحی کاشت ایمپلنت دندان نیز فرد باید حداقل به مدت دو ماه از کشیدن سیگار خودداری کند تا حداقل اجازه دهد دروه اسئواینتگریشن بدون تأثیرات منفی دخانیات سپری شود. در صورتی که فردی قبل، در طول، و نیز پس از فریند کاشت ایمپلنت سیگار بکشد یا از دیگر دخانیات استفاده کند، به طور چشمگیری احتمال مشکلات را افزایش خواهد داد.

در صورتی که زیاد سیگار می کشید یا مدت زمان طولانی است که این عادت را با خود دارید، ممکن است برخی متخصصان کاشت ایمپلنت از انجام این کار برای شما خودداری کنند. همه این تصمیمات به شرایط لثه های شما و نیز استخوان فک زیر آن بستگی دارد. پیوند استخوان، به خوبی می تواند حمایت لازم را فراهم آورد و احتمال موفقیت کاشت ایمپلنت را افزایش دهد، اما نمی تواند موفقیت درمان افراد سیگاری را تضمین کند.

اثر سیگار و دخانیات روی ایمپلنت دندان

اثر سیگار و دخانیات روی ایمپلنت دندان

میزان شکست کاشت ایمپلنت های دندانی بین افراد سیگاری

میزان شکست کاشت ایمپلنت دندان در افراد غیر سیگاری حدود ۴/۱% است. در حالی که این عدد در بین افراد سیگاری حدود ۸/۱۵% است. به این معنا که افراد سیگاری ۱۱ مرتبه بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض خطر شکست کاشت ایمپلنت دندان هستند. به دلایلی که ذکر شد، بهتر است با یک برنامه ریزی درست برای ترک این عادت غلط اقدام کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code