در این نوشته می خوانید:

مراقبت‌های دهان و دندان با آغاز بارداری متوقف نمی‌شوند. در واقع، حفظ سلامت دهان و دندان در این دوران از اهمیت بیشتری برخوردار است: زیرا در این دوران خطر گسترش پوسیدگی دندان، بیماری‌های لثه و دیگر مشکلات افزایش می‌یابد.

متاسفانه، هنوز این باور عام وجود دارد که مراجعه به دندانپزشک طی دوران بارداری برای مادر و جنین مضر است. اگر این باور باعث شود زنان باردار از مراجعه با دندانپزشک و دریافت مراقبتهای لازم اجتناب کنند، مشکلات جدی در پی خواهد داشت.

 

درمان‌های‌ دندانپزشکی در دوران بارداری

درمان‌های‌ دندانپزشکی در دوران بارداری

آیا زنان باردار می‌توانند به دندانپزشک مراجعه نمایند؟

زنان باردار نه تنها می‌توانند حین بارداری به پزشک مراجعه نمایند بلکه باید این کار را انجام دهند! عدم درمان پوسیدگی دندان، بیماری‌های لثه، و دیگر مشکلات مربوط به سلامت دهان و دندان می‌تواند مضر باشد. سلامت دهان و دندان تاثیرات زیادی روی سلامت عمومی بدن دارد، و به این معناست که روی جنین بیمار نیز تاثیر خواهد داشت.

حتی زمانی هم که فرد باردار نیست به او توصیه می‌شود به طور منظم به پزشک مراجعه نماید. ممکن است برخی افراد نیاز داشته باشند هر شش ماه یک مرتبه دندان‌هایشان چک شود، اما شرایط و وضعیت شما مشخص می‌کند هر چند وقت یک مرتبه به پزشک مراجعه کنید. بنابراین، این موضوع در زمان درگیر بودن با مسئله‌ی تغییرات هورمونی و تمایلات غذایی که ممکن است سلامت دهان و دندان را به خطر بیاندازد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اغلب پزشکان توصیه می‌کنند زنان طی دوران بارداری خود چند مرتبه به پزشک مراجعه کنند تا پزشک بتواند وضعیت دندان‌ها و لثه‌های آنها را بررسی نماید، در رابطه با تغییرات لازم در مراقبتهای روزمره و یا انجام اقدامات لازم نیز توصیه‌هایی ارائه نمایند.

اگر قصد دارید بزودی باردار شوید، ایدۀ خوبی است که به دندانپزشک خود مراجعه نمایید تا به مسائل مهم دندان‌های شما از قبیل دندان عقل نهفته بپردازد، تا خطر مشکلات بعدی کاهش یابد.

 

درمان‌های‌ دندانپزشکی در دوران بارداری

درمان‌های‌ دندانپزشکی در دوران بارداری

آیا عکس برداری با اشعۀ ایکس (X-ray)  حین بارداری بی خطر است؟

یکی از معمول‌ترین نگرانی‌هایی که افراد برای مراجعه به دندانپزشک حین بارداری دارند، قرار گرفتن در معرض پرتوهای اشعۀ ایکس است. با این حال، در دستگاه‌های مدرنی که برای تاباندن اشعۀ ایکس و گرفتن عکس مورد استفاده قرار می‌گیرند میزان کمتری از تشعشعات استفاده می‎شود و میزان اندک این اشعه آنقدر زیاد نیست که اثرات سوء روی رشد جنین داشته باشد. بعلاوه پزشک با استفاده از یک روپوش سربی و محافظ تیروئید به بیمار اطمینان می‌دهد که جنین او از تشعشعات در امان است.

گرچه اشعه‌ی ایکس امن و بی خطر است، اما اگر تنها برای یک ویزیت ساده به دندانپزشک مراجعه می‌کنید ممکن است پزشک به بیمار توصیه کند طی سه ماهه‌ی نخست بارداری از قرار گرفتن در معرض آن خودداری نماید. اما اگر مورد اورژانسی و وخیم دندانپزشکی دارید که بدون درد خاص است، ممکن است نیاز باشد از اشعۀ ایکس استفاده شود تا در طرح درمان موثر به دندانپزشک کمک شود.

 

درمان‌های‌ دندانپزشکی در دوران بارداری

درمان‌های‌ دندانپزشکی در دوران بارداری

آیا می‌توان در حاملگی از داروهای بیهوشی استفاده نمود؟

اگر نیاز است طی دوران بارداری جراحی دندان انجام شود، برای کمک به حفظ آرامش و کاهش درد می‌توان بدون هیچ خطری از داروهای بیهوشی استفاده نمود. مهم است که دندانپزشک از باردار بودن بیمار خود مطلع باشد تا بتواند داروی بیهوشی مناسب و با دوز مناسب را انتخاب نماید.

باید از مصرف داروهای بیهوشی حاوی فلیپرسین (منقبض کننده عروقی غیرکاتکول) طی دوران بارداری اجتناب شود زیرا این مادۀ شیمیایی عروق خونی را منقبض می‌نماید- هر سوال یا نگرانی در رابطه با نوع داروی بیهوشی مورد استفاده دارید آن را با دندانپزشک خود مطرح کنید.

دندانپزشک بر اساس فرایندی که انجام می‌دهد از کمترین غلظت ممکن داروهای بیهوشی استفاده می‌کند با این حال آنقدر هست که بیمار حس آرامش داشته باشد. زمانی که بیمار حس راحتی داشته باشد، بدن او و متعاقبا جنین او تحت فشار کمتری قرار خواهد گفت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code