مراقبت های پس از عصب کشی دندان

در این نوشته می خوانید:

هرچند برخی فرایندهای درمان ریشه (عصب کشی) طی یک جلسه تکمیل می شوند، اما معمولاً تکمیل آن بیش از یک جلسه زمان نیاز دارد.

مراقبت های پس از نخستین مرحله درمان ریشه

بیشترین سؤالی که از دندانپزشک‌ها و متخصصان درمان ریشه (اندودنتیست) پرسیده می شود شاید این باشد که: آیا درمان ریشه درد دارد؟ پاسخی که شاید موجب تعجب شما شود این است که خیر، این درمان درد ندارد. عصب کشی یا درمان ریشه برای کاهش و تسکین درد انجام می شود (هرچند ممکن است این فرایند برای درمان دندان هایی لازم باشد که هیچ دردی ایجاد نمی کنند)، و درد پس از درمان ریشه چندان شایع و زیاد نیست.

شاید برای شما مفید باشد: عصب کشی مجدد دندان 

پس از اتمام فرایند درمان ریشه می توانید به منزل بروید، اما پیش از آن، برای کنترل و مدیریت درد و نحوه مراقبت از دندان‌ها در طول دوره بهبود پس از درمان و پس از مراجعات بعدی، اندودنتیست دستورالعمل هایی به شما خواهد داد. اگر دندان شما به طور موقت پر شده یا روکش موقت روی آن قرار گرفته است، راهنمای زیر برای مراقبت از این دندان ها اهمیت فراوان دارد.

 

مراقبت های پس از عصب کشی

با از بین رفتن اثر داروهایی که برای بی حس کردن دهان طی فرایند درمان ریشه (عصب کشی دندان) استفاده می شوند، ممکن است به مدت چند روز، تا زمانی که همه بافت ها بهبود پیدا کنند، در اطراف دندان عصب کشی شده درد احساس کنید و به خاطر باز نگه داشتن دهان خود طی این فرایند، ممکن است تا مدت طولانی در فک خود درد داشته باشید.

این علائم موقت، معمولاً نسبت به داروهای مسکن OTC (داروهایی که نیاز به نسخه پزشک ندارند) خوب جواب می دهند. اما ممکن است دندانپزشک شما داروی قوی تر و نیز داروهای مخدر که مسکن هستند تجویز کند. مهم است که دستورالعمل های مصرف داروها را با دقت دنبال کنید، زیرا داروهای مخدر می توانند موجب خواب آلودگی شما شوند، به همین دلیل پس از مصرف آنها باید حین رانندگی یا کار با ماشین آلات خطرناک مراقب باشید.

برای آرام شدن درد دندان بعد از عصب کشی چه کنیم؟

در صورتی که برای شما بی حس کننده تزریق شده‌باشد، پس از درمان حتماً متوجه خواهید شد که علائم درد شما رو به کاهش هستند. اما قبل از آنکه با خوردن یک تکه بزرگ گوشت جشن بگیرید به خاطر داشته باشید که به مدت چند ساعت، تا زمانی که اثر این داروها از بین نرفته‌است، باید از خوردن بپرهیزید. ممکن است داخل گونه خود را گاز بگیرید یا اینکه ناخواسته به داخل دهان خود آسیب بزنید. باید حین خوردن غذا با دندان هایی که تحت درمان قرار گرفته اند مراقب باشید. ساییدگی یا شکستن و جدا شدن بخشی از پر شدگی دندان کاملاً عادی است (و البته هیچ مشکلی ندارد). اگر همه پر شدگی دندان کنده شد، باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

از وارد آوردن فشار غیر ضروری یا لمس کردن دندان عصب کشی شده با زبان، انگشت یا هر شیء دیگری خودداری کنید. این کار می تواند موجب طولانی شدن حساسیت دندان و دندان درد بعد از عصب کشی آن شود. شما هنوز هم نیاز به مسواک زدن و کشیدن نخ دندان دارید. دندان عصب کشی شده را می توانید به صورت عادی مسواک بزنید اما اگر پر شدگی موقت دندان در فضای بین دندان ها قرار گرفته باشد، باید از کشیدن نخ دندان در آن قسمت ها خودداری کنید.

شاید برای شما مفید باشد: درمان دندان ضرب دیده 

چند روز بعد از عصب کشی دندان را پر کنیم

ظرف یک ساعت دندان با مواد خاصی به طور موقت پر می‌شود. مراقب باشید به ترمیم موقت روی دندان آسیب نزنید. داروهای تجویزی خود، مانند آنتی بیوتیک ها را به موقع و رأس ساعت مصرف کنید تا از تأثیرگذار بودن آنها طمینان حاصل کنید. پس از اتمام درمان ریشه در جلسه اول، روی دندان به طور موقت پر می شود تا از دندان محافظت کند. برای جویدن غذاهای سفت از دندانی که درمان ریشه روی آن صورت گرفته است استفاده نکنید زیرا این کار می تواند موجب بروز درد و ناراحتی، شکستن دندان، یا شکستن پر شدگی دندان شود. تا زمانی که دندانپزشک ترمیم دائمی و نهایی را روی دندان قرا دهد.

مراقبت های پس از عصب کشی

مراقبت پس از آخرین مراجعه به دندانپزشک

طی چند روز پس از تکمیل درمان ریشه اگر احساس ناراحتی می کنید به دندانپزشک مراجعه کنید تا ظرف ۲ تا ۴ هفته ی بعد، ترمیم نهایی را روی دندان ها قرار دهد. داشتن دندان ترمیم شده با روکش یا پر شدگی دائم، موفقیت درمان ریشه برای مدت زمان طولانی پس از آن را افزایش می دهد زیرا مانع نفوذ باکتری به داخل دندان یا شکستگی آن می شوند. عدم قرار دادن ترمیم دائم روی دندان، دلیل اصلی از دست رفتن دندان پس از درمان ریشه است. پس از قرار گرفتن ترمیم دائم در جای خود، با انجام با دقت مراقبت های روزانه مانند مسواک زدن و کشیدن نخ دندان، مراجعه منظم به دندانپزشک و پاکسازی دندان ها، بایستی از دندان مراقبت کنید.

درمان ریشه، با حذف التهاب و عفونت از فضای داخل کانال ریشه‌ی دندان می‌تواند ریشه(های) دندان را حفظ کند. احساس ضربان در دندان پس از عصب کشی کاملاً طبیعی است. گاهی اوقات، دندانی که درمان ریشه روی آن صورت گرفته است ممکن است نسبت به دیگر دندان‌ها که درمان ریشه نداشته اند، احساسی متفاوت داشته باشد. دکتر بهناز قدیسان متخصص و جراح درمان ریشه دندان از اندودنسیت‌های مجرب در این زمینه است که می‌تواند در کاهش درد دندان‌های شما نقش به سزایی داشته‌باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code