دکتر بهناز قدسیان
جزئیات وبلاگ

لبخند لثه ای یا لثه نما چیست و چگونه درمان می شود؟

• نوشته شده توسط : f.faraz
  • 25/11/1401

لبخند لثه ای یا لثه نما چیست و چگونه درمان می شود؟

آیا تا به حال به عکسی از خود نگاه کرده اید و به این موضوع فکر کرده اید که بافت لثه شما با لبخند شما تناسب ندارد؟ اگر اینطور است، ممکن است شما نیز با مشکلی تحت عنوان نمایش بیش از حد لثه یا معمولاً لبخند لثه ای مواجه باشید.

خبر خوب این است که این وضعیت قابل درمان است. با یک بار مراجعه به دندانپزشک می توانید لبخندی که به دنبالش هستید را داشته باشید. امروز ما علل مختلف لبخند لثه ای و گزینه های درمانی برای درمان آن را پوشش خواهیم داد.

لبخند لثه ای چیست؟

“بیش از حد” در “نمایش بیش از حد لثه”، معمولاً به صورت قابل مشاهده بودن بیشتر از 4 میلی متر لثه در بالای دندان های فک بالا هنگام لبخند زدن توصیف می شود، که خواه به چند دندان محدود شده است یا به کل لبخند تعمیم یافته است. زمانی که کمتر از دو میلی متر لثه بین خط لب و دندان های جلو ظاهر می شود، لبخند جذاب تر ارزیابی می شود. این وضعیت در میان زنان بیشتر از مردان، بخصوص در سنین 20 تا 30 سالگی، شایع است و با افزایش سن میزان بروز آن کاهش می یابد.

لبخند لثه ای علاوه بر اینکه ظاهری غیرجذاب تلقی می شود، می تواند با سلامت ضعیف دهان و دندان ها نیز همراه باشد که به مراقبت پزشکی توسط دندانپزشک شما نیاز دارد. ممکن است شما در معرض خطر التهاب و درد لثه و همچنین بیماری لثه و بوی بد دهان باشید.

اگر احساس می کنید لبخند لثه ای دارید یا فقط دندان های شما کوچک هستند یا لثه های بزرگ دارید، به خواندن این مقاله ادامه دهید تا بفهمید علت آن چیست و چگونه می توانید لبخند لثه ای را اصلاح کنید.

ما می توانیم به شما کمک کنیم به لبخندی که مد نظر دارید برسید.

چه چیزی باعث ایجاد لبخند لثه ای می شود؟

علل ژنتیکی

اغلب اوقات، لبخند لثه ای آناتومی اجدادی یا ارثی از والدین شما است. به این معنا که در اکثر بیماران، ژنتیک از طریق انتقال ترکیبی از فک بزرگ، دندان های کوچک و لثه های بزرگ، و یا کوتاه بودن لب بالا، نقش مهمی در لبخند لثه ای دارد که باعث شده است هنگام لبخند زدن لثه های شما نمایان شوند.

در موارد نادر، لبخند لثه ای می تواند ناشی از وضعیتی به نام فیبروماتوز ارثی لثه (HGF) باشد، بزرگ شدن آهسته اما پیشرونده لثه کراتینه شده که اغلب آنقدر شدید می شود که باعث بروز مشکلاتی در گفتار می شود.

تغییرات در آناتومی بدن نیز می تواند باعث ایجاد لبخند لثه ای شود، مانند عدم تعادل هورمونی مرتبط با بارداری یا بلوغ. اختلالات خونی مانند لوسمی نیز می تواند باعث بزرگ شدن لثه یا تشدید آن شود.

نگران نباشید، این مشکل اغلب از طریق درمان ارتودنسی و کانتورینگ لثه قابل حل است، که در آن بایت شما اصلاح می شود و لثه های شما تراش داده و شکل می گیرند تا بین لب بالایی و دندان های شما تناسب بهتری داشته باشند.

علل غیر ژنتیکی یا علامتی

برخی از دلایل غیر ژنتیکی لبخند لثه ای عبارتند از:

لثه های ضخیم یا “فنوتیپ لثه ضخیم”

این زمانی است که شما لثه های ضخیمی دارید که بیش از حد دندان های شما را پوشش می دهند و باعث می شوند آنها کوچک به نظر برسند، مانند دندان های کوتاه. در این حالت، دندان های شما فقط کوتاه به نظر می رسند، زیرا ممکن است به درستی روییده باشند و تا حدی توسط بافت لثه پوشانده شده باشند. به طور کلی، دندان ها زیر خط لثه رشد می کنند تا زمانی که به طول ایده ال برسند و سپس لثه ها کنار می روند تا دندان ها نمایان شوند. وقتی دندان ها در موقعیت های کمتر از حد مطلوب رشد می کنند، مقداری از لثه ها روی دندان باقی می مانند و هنگام لبخند زدن، بافت اضافی لثه ای به نمایش گذاشته می شود. این همچنین در صورتی می تواند رخ دهد که در سنین پایین پر شدگی دندان شما به درستی قرار نگرفته شده باشد و باعث امتداد یافتن لثه روی آن شده باشد. به خواندن این مقاله ادامه دهید، خبر خوب این است که هر دلیلی که باعث لبخند لثه ای شده باشد راه حل هایی برای آن وجود دارند و دندان های کوتاه ناشی از لثه های ضخیم می توانند برای کشیده به نظر رسیدن دندان ها مقداری کاشته شوند.

التهاب لثه یا “هیپرتروفی لثه”

این شرایطی است که باعث می شود لثه های شما بیش از حد بزرگ شوند، به همین دلیل است که “بزرگ شدن لثه” نیز نامیده می شود. این معمولاً به دلیل آسیب های مزمن به لثه ها و دندان ها ناشی از عادت های فیزیکی مانند جویدن ناخن، جویدن خودکار و مداد، ساییدن و فشردن دندان ها روی یکدیگر یا حتی استفاده از تکنیک های نامناسب مسواک زدن است. اثر روی لثه ها التهابی است که باعث حساس و قرمز شدن لثه ها می شود و می تواند باعث خونریزی شود. اگر این علت لبخند لثه ای شما است، خبر خوب این است که با جرمگیری و تسطیح سطح ریشه می توان لثه های شما را بهبود و شکل داد.

رشد بیش از حد لثه ها یا “افزایش عمودی فک بالا”

این وضعیتی است که در آن فک بالا بیش از حد بزرگ است، و با کوچک شدن بیش از حد دندان های شما برای اندازه فک شما همراه است. این باعث می شود بافت لثه و لب های شما بزرگتر به نظر برسند و به دلیل اندازه اضافی فک بالا، حتی ممکن است در بستن کامل دهان خود با مشکل مواجه شوید. بیمارانی که این علت لبخند لثه ای را دارند می توانند از درمان های ارتودنسی جراحی و غیر جراحی بهره مند شوند که در نهایت لبخند لثه ای را کاهش می دهند.

از دست دادن دندان به صورت اتفاقی

در موارد شدید، لبخند لثه ای شما ممکن است به این دلیل باشد که تعدادی یا تمام دندان های خود را به طور کامل به دلیل شرایطی مانند کمبود کلسیم از دست داده اید. بدیهی است که از دست دادن دندان ها باعث می شود لثه ها بدون حمایت مناسب در معرض دید قرار بگیرند، اما ناامید نشوید، زیرا راه های زیادی برای بازگرداندن لبخند زیبای شما وجود دارد. هنگامی که اکثر دندان ها به دلیل بالا رفتن سن یا شرایط خاص از دست می روند، لبخند لثه ای می تواند با کاشت ایمپلنت یا پروتزهای دندانی ترمیم شود. دندان ها برای خوردن و احیاء لبخندی که لایق آن هستید حیاتی هستند.

بهداشت ضعیف دندان

دندان های شما تنها اعضای دهان شما نیستند که باید از طریق مراقبت از دهان از آنها محافظت کنید. هنگامی که پلاک روی دندان های شما انباشته می شود، می تواند راه خود را به زیر لثه ها پیدا کند که بعد از آن باعث التهاب و بزرگ شدن آنها شود. این یکی دیگر از دلایلی است که شما باید روش های حفظ سلامت دندان ها و لثه ها را دنبال کنید.

بریس ها به طور غیرمستقیم، از طریق بهداشت ضعیف دندان، با لبخند لثه ای مرتبط هستند. بیمارانی که از بریس های سنتی استفاده می کنند، اغلب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را مشکل تر می دانند زیرا بریس ها سر راه قرار می گیرند. سپس باکتری ها در زیر و اطراف لثه ها انباشته می شوند و باعث التهاب آنها و ایجاد لبخند لثه ای می شوند.

به نظر می رسد بیماران مبتلا به مشکلات لثه به دلیل درد ناشی از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، از نزدیک شدن به آن ناحیه خودداری می کنند که این امر منجر به ایجاد یک چرخه معیوب بهداشت نامناسب دندان می شود.

تغییر رویش دندان

رویش دندان فرآیند آهسته فشار وارد کردن دندان هایی است که مسیر خود را از درون لثه ها باز می کنند و به وضوح داخل دهان قابل مشاهده می شوند. برای دندان های مولر دائمی، این اتفاق در حدود سن 6 سالگی رخ می دهد. گاهی اوقات، برخی از دندان ها به درستی نمی رویند، وضعیتی که تحت عنوان رویش غیرفعال تغییر یافته (APE) شناخته می شود.

APE می تواند باعث شود که لبخند یک فرد “لثه ای” به نظر برسد زیرا یک یا چند دندان تا حدی توسط لثه ها پوشیده می شوند زیرا به طور کامل داخل دهان بیرون نمی آیند. گرچه به طور گسترده این به عنوان یک خطر برای سلامتی تلقی نمی شود، اما در زیبایی لبخند افراد نقش دارد.

عوارض جانبی دارو

همه داروهای تجویزی دارای عوارض جانبی هستند، و برای انواع خاصی از داروها، بزرگ شدن لثه می تواند یکی از آن عوارض ناخواسته باشد. این داروها عبارتند از:

• داروهای سرکوب کننده ایمنی مانند سیکلوسپورین A که توسط بیماران پیوندی برای جلوگیری از رد بافت استفاده می شود.
  • فنی توئین، برای استفاده در افراد مبتلا به صرع.
  • داروهای بیماری قلبی مانند نیفدیپین، وراپامیل و دیلتیازم.

درمان برای لبخند لثه ای

لبخند لثه ای به صورت خود به خود بهبود نمی یابد، باید توسط دندانپزشک از طریق جراحی درمان شود. دندانپزشک شما کار خود را با شناسایی علت لبخند لثه ای، چه ارثی یا غیر ارثی، شروع می کند. آنها ابتدا دندان ها، لب ها، فک و لثه های شما را بررسی می کنند و علت لبخند لثه ای شما را مشخص می کنند و بهترین اقدام برای اصلاح لبخند لثه ای را تعیین می کنند. سپس، بیمار در نهایت در مسیر نمایش نسبت مناسبی از دندان ها، لثه ها و لب ها قرار خواهد گرفت و صاحب لبخند زیبا و سالمی خواهد شد که شایسته آن است. چهار راه برای رفع لبخند لثه ای وجود دارد. بیایید نگاهی داشته باشیم به خلاصه ای از آنها.

درمان ارتودنسی

اگر لبخند لثه ای ملایمی دارید و مشکل به دلیل مشکلات ارتودنتیک بوجود آمده است، ابزارهای ارتودنسی مانند بریس های اینویزیلاین یا دیمون ممکن است اولین قدم باشند، زیرا به اصلاح مشکلات فک کمک می کنند که می توانند باعث بزرگ تر نشان دادن لثه ها در هنگام لبخند زدن شوند. پس از درمان، بسیاری از بیماران مشکلات بایت خود را حل کرده اند و لثه های آنها کوچک تر به نظر می رسند و آنها با دندان های همراستا شده متناسب تر هستند و فک ها در تراز صحیح قرار گرفته اند.

کانتورینگ لثه

ما روشی به نام لیفت لثه یا کانتورینگ لثه را توصیه می کنیم. کانتورینگ یک فرایند دندانپزشکی زیبایی است که تحت عنوان جنجیوکتومیGingivectomy  و لیفت لثه نیز شناخته می شود و در آن بافت اضافی از روی لثه حذف می شود تا شکل حمایت و احاطه لثه ها روی دندان ها را تغییر دهد. در این فرایند پزشک با دقت لثه های برخی یا همه 10 دندان جلوی شما را با لیزر بافت نرم “می تراشد” تا قوس ها و تعریف جذابی به آنها بدهد. این فرآیند تحت بی حسی موضعی و اکسید نیتروژن انجام می شود و تنها یک یا دو ساعت طول می کشد. ارتودنتیست شما می تواند بافت نرم دهان شما را کانتور کند و علل ژنتیکی و غیر ژنتیکی لبخند لثه ای را کاهش دهد.

ونیرها یا روکش ها

ونیرها و روکش های دندانی را می توان برای بلندتر نشان دادن دندان ها استفاده کرد. آنها اغلب زمانی نصب می شوند که افراد از نظر ژنتیکی دندان های کوچکی داشته باشند، یا به دلیل بالا رفتن سن یا حادثه، دندان های آنها فرسوده شده باشند. بسیاری از بیماران در مورد خط لثه خود آگاهی دارند و ونیرها یا روکش ها با یک کاربرد زیبایی که پر شدن دندان های شما را احیاء می کنند، کنترل لبخند را به شما باز می گردانند.

تغییر موقعیت لب

این زمانی ضروری است که لب بالا یا خیلی کوتاه یا بیش از حد انعطاف پذیر باشد و هنگام لبخند زدن، لثه زیادی در معرض دید قرار بگیرد. این فرایند بی خطر و آسان، کشش عضلات لب بالا را محدود می کند تا لب شما بیشتر لثه های شما را پوشش بدهد و در نتیجه باعث کاهش مقدار قابل مشاهده لبخند لثه ای شما می شود.

بوتاکس

بوتاکس یک روش راحت و مقرون به صرفه برای پرداختن به لبخند لثه ای است، زمانی که لب شما دارای عضلات خیلی قوی است که آن را به بالای خط لثه می کشد. بوتاکس با فلج موقت عضلات لب بالای شما عمل می کند، بنابراین لب شما تا این حد بالا نخواهد رفت. گرچه بوتاکس نسبت به سایر گزینه ها برای اصلاح لبخند لثه ای ارزان تر است، اما نکته منفی این است که نتایج کوتاه مدت، و هر بار فقط سه تا چهار ماه است.

گزینه های جراحی

جراحی فک و صورت. هیچ کس جراحی را دوست ندارد، اما نتایج جراحی فک و صورت برای اصلاح لبخند لثه ای می توانند مثبت ترین نتایج باشند. در بسیاری از موارد ژنتیکی، فک بالای بیمار که ماگزیلا نامیده می شود، باید با کمک یک جراحی ارتوگناتیک به سمت بالا جابجا شود تا نمایش دندان و لثه بیمار به حالت عادی درآید. معمولاً این فرایند با یک ابزار ارتودنسی نیز همراه است و تأثیر آن برای حذف لثه های اضافی و تغییر چشمگیر لبخند است. این درمان لبخند لثه ای می تواند زندگی افرادی را تغییر دهد که حتی نمی دانستند کاری می توان انجام داد.