در این نوشته می خوانید:

آیا شما یکی از آن بیماران مضطرب هستید که از ابزارهای دندانپزشکی می ترسند؟ خوب، شما تنها نیستید. ترس از دندانپزشکی واقعی است. ابزارهای پاکسازی دندان ها اغلب ترسناک به نظر می رسند.

تحقیقات حاکی از این هستند که اضطراب دندانپزشکی اغلب به دلیل ظاهر ترسناک ابزارهای دندانپزشکی است و دلیل اصلی اجتناب برخی از افراد از مراجعه به دندانپزشک هستند. البته این امر روی سلامت دندان های آنها تأثیر منفی دارد.

ما معتقدیم که مسلح کردن خود با اطلاعات یکی از بهترین راه های مبارزه با اضطراب است. در اینجا، ما در مورد ابزارهای اصلی دندانپزشکی صحبت خواهیم کرد و به پرسش های زیر پاسخ خواهیم داد:

  • دندانپزشکان از چه ابزارهایی استفاده می کنند؟
  • کدام ابزارها دندان ها را تمیز می کنند؟
  • از کدام ابزار کمکی برای پر کردن دندان ها استفاده می شود؟

یک نکته احتیاطی:

تجهیزات دندانپزشک ذکر شده در زیر برای استفاده در منزل نیستند. این ابزارها فقط کاربرد حرفه ای دارند و ممکن است هنگام تلاش برای استفاده شخصی از آنها، آسیب جدی به خود وارد کنید!

ابزارهای مختلفی که توسط یک دندانپزشک استفاده می شوند کدامند؟

زمانی که نوبت به دسترسی به تمام گوشه کنارهای دهان بیمار می رسد، دندانپزشکان به دقت نیاز دارند؛ از آینه ها گرفته تا پروب ها؛ این ابزارها کنترل عالی فراهم می کنند. با این حال، این ابزارها بعلاوه می توانند کمی تهدید کننده به نظر برسند. این واقعاً برای برخی افراد یک مشکل بزرگ است. به عنوان مثال، در یک مطالعه مشخص شد که ترس از درمان های دندانپزشکی، دلیل اصلی برای اجتناب از مراقبت های دندانپزشمی بین بیماران است.

همچنین، دوستانه به نظر رسیدن نام ابزارهای دندانپزشکی هیچ کمکی نمی کند. اما این امکان وجود دارد که اگر بیشتر با ابزارهای دندانپزشکان آشنا شوید، ممکن است اضطراب دندانپزشکی کمتری را تجربه کنید. دانستن اینکه انتظار چه چیزی را باید داشته باشید، می تواند به شما کمک کند احساس آمادگی بیشتری برای مراجعه به دندانپزشک داشته باشید. بنابراین، بیایید نگاهی داشته باشیم به برخی از ابزارهای متداول که می توانید در مطب دندانپزشک خود مشاهده کنید.

آینه دهان

احتمالاً یکی از ابزارهایی که نسبت به بقیه ابزارها کمتر ترس دارد آینه دندانپزشکی است. این ابزار به دندانپزشکان کمک می کند تا در عین حال که نگاه دقیقی به تمام زوایای دهان می اندازند، درک بهتری از حفره دهان شما پیدا کنند. آینه دهان بعلاوه به عنوان ابزاری برای حرکت دادن آرام بافت های دهان یا زبان برای داشتن نمایی بهتر عمل می کند.

سرنگ دندانپزشکی

هنگام صحبت از بی حسی، سرنگ دندانپزشکی، چه چیزی است که ماده بی حس کننده را به دهان شما منتقل می کند. آنها کمی بلندتر از یک سوزن یا سرنگ معمولی هستند، بنابراین دندانپزشک شما برای استفاده از بی حس کننده می تواند نقطه صحیح را هدف قرار دهد. مانند هر تزریق دیگری، تزریق اولیه ممکن است یک لحظه باعث ایجاد ناراحتی شود، اما آن ناحیه به سرعت با بی حس کننده بی حس می شود. اگر شما کمی از سوزن هراس دارید، احتمالاً بهتر است که به آن نگاه نکنید، اما این کار به سرعت اتفاق می افتد و چیزی نیست که بخواهید از آن بترسید. بسیاری از دندانپزشکان نیز قبل از استفاده از سرنگ، از یک بی حس کننده موضعی استفاده می کنند تا بتوانند سوزش اولیه سوزن را از بین ببرند.

ابزارهای حرفه ای دندانپزشکی

ابزارهای حرفه ای دندانپزشکی

پروب داسی شکل

این ابزار که “اکسپلورر دندانپزشکی” نیز نامیده می شود، برای تشخیص مشکلات دهان، مانند حفره ها استفاده می شود. گرچه این پروب در اشکال و اندازه های مختلف وجود دارد، اما یک تکه فلزی است و انتهای می تواند قلاب هایی با اشکال مختلف داشته باشد. دندانپزشکان معمولاً سطح دندان ها را از نظر سختی آنها با استفاده از پروب بررسی می کنند. همچنین می تواند برای تراشیدن تارتار و پلاک بین دندان ها مورد استفاده قرار گیرد.

اسکیلر یا جرمگیر

اسکیلر یا جرمگیر به حذف پلاک و تارتار کمک می کند. این ابزار بعلاوه به مقابله با مشکلات دهانی مانند تشکیل پلاک، بیماری پریودنتال و دیگر اشکال رسوبات که نمی توان با یک پروب آنها را تراشید، کمک می کند. اکثر این رسوبات در پاکت های کوچک بین دندان ها گیر می کنند.

گرچه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ممکن است بخش قابل توجهی از آنها را از بین ببرد، اما یک مسواک نمی تواند به مناطقی دسترسی پیدا کند که یک جرمگیر می تواند برای پاکسازی عمقی تر به آنجا برسد. امروزه، جرمگیرهای اولتراسونیک در دسترس هستند که به جای خراش دادن، با استفاده از انرژی لرزش، رسوبات منسجم را از بین می برند. این مشکلات دهان در صورت عدم درمان، می توانند منجر به بروز بیماری پریودنتال یا پوسیدگی دندان شوند.

دستگاه مکش

عموماً دو نوع دستگاه مکش وجود دارد که توسط دندانپزشکان استفاده می شود. خارج کننده بزاقsaliva ejector از سطح پایین مکش استفاده می کند و از یک لوله پلاستیکی تو خالی J تشکیل شده است. به لطف شکل لوله، نیاز نیست که تمام مدت نگه داشته شود؛ بلکه، روی دندان های فک پایین آویزان می شود، و بزاق و آب از انتهای باز خارج می کند. ابزار مکش دیگر که عموماً توسط دندانپزشک استفاده می شود یک دستگاه مکش سطح بالا است که برای تارتار، قطعات دندان و پر شدگی های قدیمی استفاده می شود.

دریل دندانپزشکی

شما به ندرت کسی را پیدا می کنید که از دریل دندانپزشکی نترسد! این ابزار دندانپزشکی به منظور زدودن مؤثر پوسیدگی های دندانی قبل از پر کردن حفره، استفاده می شود. این دریل همچنین شامل مکانیسم اسپری کردن آب به صورت باریک، هنگام برش زدن دندان ها است. آب جلوی داغ شدن بیش از حد دریل را می گیرد، زیرا در غیر این صورت منجر به آسیب دندان خواهد شد. ایجاد حفره در دندان با دریل می تواند ناراحت کننده باشد، زیرا لرزش را به دندان ها و لثه ها می فرستد. گرچه این می تواند دردناک باشد، اما دندانپزشکان سعی می کنند آن را با استفاده از بی حس کننده موضعی به حداقل برسانند.

قالب ها

دندانپزشکان برای فرایندهای دندانپزشکی مانند قرار دادن روکش ها، اغلب به قالب گیری از دندان های شما نیاز دارند. قالب ها فرم های کوچک پر از مایع هستند که با گذشت زمان سفت می شوند، و شکل دقیق دندان های شما را به خود می گیرند. گرچه قالب می تواند مزه تلخی داخل دهان شما بوجود بیاورد، اما ارزش مشکلاتش را دارد. اگر شما خوش شانس باشید، دندانپزشک شما ممکن است یک نمونه مزه دار از آنها را داشته باشد.

ابزارهای حرفه ای دندانپزشکی

ابزارهای حرفه ای دندانپزشکی

چه ابزارهای دندانپزشکی برای تمیز کردن دندان ها استفاده می شوند؟

در طول فرایند تمیز کردن معمولی دندان ها چندین ابزار دندانپزشکی استفاده می شوند، از جمله آینه دهان، اسکیلر (جرمگیر) و ابزارهای مسواک زدن و پولیش کردن. بیایید نگاهی داشته باشیم به اینکه این ابزارها چگونه استفاده می شوند.

  • این فرایند معمولاً با شستشوی دهان با آب یا دهانشویه آغاز می شود. این کار باعث پاک شدن دهان از وجود میکروب های مضر می شود.
  • سپس، دندانپزشک از یک آینه دهان برای پیدا کردن درک بهتر از بهداشت دهان و دندان ها استفاده می کند. این یکی از مراحل حیاتی برای تمیز کردن مؤثر دندان ها است.
  • اکنون که دندانپزشک از مناطقی که نیاز به مراقبت دارند آگاه است، از یک اسکیلر برای تراشیدن و زدودن پلاک ها و سایر رسوبات استفاده می شود. انتهای قلاب- شکل این ابزار، دسترسی به پاکت های کوچکی را آسان تر می کند که اغلب به آنها توجهی نمی شود.
  • هنگامی که رسوبات ناخواسته و دیگر جرم های تشکیل شده از بین رفتند، دندانپزشک برای سفیدی بهتر دندان ها از یک ابزار برای پولیش کردن دندان ها استفاده می کند. این ابزارهای پولیش که عمدتاً برقی هستند، لکه ها و سایر رسوبات را از سطوح دندان ها از بین می برند.

چه ابزارهای دندانپزشکی برای پر کردن استفاده می شوند؟

پر کردن دندان ها شامل تمیز کردن پوسیدگی و پر کردن حفره با یک ماده مخصوص است. یک حفره با پر کردن درمان می شود، فرایندی که در آن دندانپزشک پوسیدگی را پاکسازی می کند و از آمالگام، رزین کامپوزیت، طلا، یا گلاس آینومر برای پر کردنحفره استفاده می کند. دندانپزشک از ابزارهای مختلفی از جمله دریل استفاده می کند. این فرایند معمولاً شامل بی حس کردن دندان و استفاده از بی حس کننده های موضعی است.

سپس دندانپزشک شما از یک دریل دندانپزشکی برای حذف پوسیدگی های دندان استفاده می کند. دستگاه مکش آب و رسوبات را خارج می کند، و منطقه اطراف دندان و داخل دهان را تمیز نگه می دارد. هنگامی که دندان تمیز می شود، با رزین کامپوزیت پر می شود که به مرور زمان فرم حفره را به خود می گیرد. رزین به صورت لایه به لایه اعمال می شود، و در هر مرحله پس از اعمال هر لایه نور UV تابانیده می شود.

در نهایت، پس از چند لایه، رزین حفره را به طور کامل پر می کند تا ظاهر طبیعی دندان را احیاء کند. دندانپزشک از یک دستگاه پولیش برای پرداخت نهایی و صاف و صیقلی کردن سطح ترمیم دندان استفاده می کند.

هزینه های پر کردن دندان به نوع پر شدگی که شما انتخاب خواهید کرد بستگی خواهد داشت. در اینجا نگاهی اجمالی خواهیم داشت به برخی از متداول ترین موادی که برای پر کردن استفاده می شوند:

نوع پر شدگی هزینه دوام مزایای اصلی
آمالگام اندک محکم؛ ۱۰ تا ۱۵ سال دوام دارد. مقرون به صرفه، محکم برای سطوح جونده
رزین کامپوزیت متوسط خوب؛ ۵ تا ۱۰ سال دوام دارد. زیبایی خوب، مناسب برای پر کردن حفره های کوچک
گلاس آینومر متوسط نسبتاً خوب؛ تا ۵ سال دوام دارد. زیبایی خوب، فلوراید آزاد می کند.
طلا زیاد محکم؛ ۱۵ سال دوام دارد. بسیار قوی و با دوام.
ابزارهای حرفه ای دندانپزشکی

ابزارهای حرفه ای دندانپزشکی

نتیجه گیری

آشنا شدن با ابزارهای دندانپزشکی و عملکرد آنها می تواند به شما کمک کند که احساس آمادگی بیشتری برای مراجعه بعدی خود به دندانپزشک داشته باشید، که خوشبختانه هر گونه اضطراب دندانی که ممکن است داشته باشید را کاهش خواهد داد.

از آینه ها گرفته تا دریل ها، هر ابزار هدف خود را دارد، و خبر خوب این است که اکثر ابزارها واقعاً کاملاً بی ضرر هستند. اگر شما یک فرایند در پیش دارید که نیاز به ایجاد حفره دارد، دندانپزشک برای شما از بی حس کننده ها استفاده می کند تا درد را کاهش دهد. در حقیقت، ممکن است حتی چیزی جز ارتعاشات دریل را احساس نکنید!

و به یاد داشته باشید، ابزارهای دندانپزشکی صرفاً برای کاربرد حرفه ای استفاده می شوند، سعی نکنید از این ابزارها برای کاربرد در منزل توسط خودتان یا افراد غیر متخصص استفاده کنید.

پرسش های متداول در مورد ابزارهای دندانپزشکی

آیا تراشیدن پلاک های از روی دندان ها در منزل مشکلی ندارد؟

هرگز خودتان از ابزارهای دندانپزشکی استفاده نکنید. بلکه به جای آن، برای حذف پلاک ها از روی دندان ها، باید یک قرار ملاقات با دندانپزشک خود برنامه ریزی کنید. اکثر ابزارهای دندانپزشکی بسیار تیز هستند و تنها برای استفاده توسط متخصصان حرفه ای تولید شده اند.

دندانپزشکان و دستیاران دندانپزشکان برای زدودن بی خطر پلاک و تارتار از سطح دندان های شما آموزش خاص دیده اند. اگر از آنها درست استفاده نشود، به راحتی می توانند موجب آسیب به لثه و تحلیل لثه شوند (لثه ها از روی دندان ها کنار می روند و ریشه های حساس دندان ها بدون پوشش باقی می مانند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code