در این نوشته می خوانید:

برای بسیاری از افراد انتخاب مسواک به سادگی نفس کشیدن است. آنها همگی مانند یکدیگر مسواک می زنند، درست است؟نه دقیقاً. حقیقت این است که همه مسواک ها مانند یکدیگر تولید نمی شوند.

برای انتخاب بهترین مسواک باید به عوامل متعددی دقت کنید، مانند اندازه سر مسواک، شکل آن، نوع فرچه ها، و اینکه آیا تأییدیه انجمن دندانپزشکان را دارد یا خیر. ما در این مقاله قصد داریم به بیان پنج چیزی بپردازیم که هنگام انتخاب مسواک باید مد نظر داشته باشید.

  • اندازه سر مسواک
  • نوع فرچه ها
  • گرد یا صاف بودن فرچه ها
  • تأییدیه ADA
  • برقی یا دستی بودن مسواک

ما در انتها توصیه های لازم برای انتخاب مسواک درست را به شما خواهیم داد.

اهمیت انتخاب مسواک مناسب برای سلامت دهان و دندان ها بیشتر از چیزی است که فکرش را بکنید. با دنبال کردن این نکات هرگز درگیر این موضوع نخواهید شد که کدام مسواک را انتخاب کنید.

اندازه سر مسواک مهم است!

اندازه سر مسواک مهم است زیرا می تواند تأثیر زیادی روی کیفیت مسواک زدن شما داشته باشد. سرهای مسواک ها با اندازه های مختلفی تولید می شوند، اما بهترین اندازه سری است که یک اینچ طول و نیم ینچ عرض داشته باشد. سری مسواک باید امکان مسواک زدن دندان های بالا و پایین و عقب و جلوی دهان را با بهترین دسترسی برای حداکثر پاکسازی فراهم کند.

مسواک های بزرگتر نیز در دسترس هستند اما برای اکثر افراد ایده آل نیستند. آنها در حقیقت می توانند باعث شوند نتوان قسمت هایی که دسترسی به آنها دشوار است، مانند دندان های مولر واقع در عقب دهان، را پاکسازی کرد. در صورت لزوم، و تنها در صورتی که دندانپزشک به شما توصیه کرده باشد، مسواکی با سری بزرگتر خریداری کنید.

علاوه بر این، باید مسواکی بخرید که دست گرفتن آن راحت باشد. به دنبال مسواکی باشید که دسته آن به اندازه کافی بلند باشد تا بتوانید آن را راحت در دست بگیرید. اگر دسته مسواک راحت نباشد، هنگام دو مرتبه مسواک زدن در طول روز، دو دقیقه زمان پیشنهادی برای هر مرتبه مسواک زدن خیلی طولانی تر به نظر خواهد رسید.

 مسواک مناسب دندان

مسواک مناسب دندان

نوع فرچه (پرز) مسواک

فرچه های مسواک ها در سه نوع تولید می شوند- نرم، متوسط، و سخت. این هم برای مسواک های دستی صدق می کند و هم مسواک های برقی. وقتی نوبت به تراکم فرچه ها می رسد، نایلون نرم تقریباً همیشه انتخاب می شود. علت این است که حتی اگر ناخواسته در طول مسواک زدن فشار زیادی به دست خود وارد کنید، آنها هیچ آسیبی به دندان های شما وارد نمی کنند.

ممکن است به نظر شما دندان های محکمی داشته باشید، اما حقیقت این است که آنها با خوردن غذاهای قندی، نوشیدنی های اسیدی، یا حتی با بهداشت بد دهانی تضعیف می شوند. مانند مسواکی با سری بزرگتر، از این نوع فرچه ها نیز تنها در صورت توصیه دندانپزشک استفاده کنید.

فرچه های گرد یا صاف

ممکن است متوجه شده باشید که نوک فرچه های مسواک ها با دو نوع گرد و صاف تولید می شوند. شاید این موضوع چندان مهمی به نظر نرسد، اما در واقع شکل فرچه های مسواک تأثیر زیادی روی بهداشت دهانی شما دارد.

گرچه فرچه های دارای نوک صاف باعث خواهند شد به اندازه فرچه های دارای نوک گرد احساس تمیزی داشته باشید، اما اما آسیبی که آنها وارد می کنند از مزایای آنها بیشتر است. فرچه هایی که نوک تیز دارند بیشتر احتمال دارد که با خراشیدن لثه های شما به آنها آسیب وارد کنند، که می تواند احتمال بروز عفونت و التهاب را افزایش دهد.

به همین دلیل است که باید مسواکی با فرچه های دارای سر گرد خریداری کنید. آنها نه تنها به محافظت از لثه های شما در برابر عفونت ها و التهاب کمک می کنند، بلکه اگر لثه های حساسی دارید بهترین گزینه هستند.

مسواک دارای تأییدیه انجمن دندانپزشکی

همیشه بهتر است مسواکی خریداری کنید که دارای تأییدیه انجمن دندانپزشکان است زیرا این اطمینان را بوجود می آورد که تحت آزمایشات لازم قرار گرفته است و بهترین پاکسازی و ایمنی را برای دهان شما فراهم خواهد کرد. اگر در مورد انتخاب مسواک مطمئن نیستید، از دندانپزشک خود راهنمایی بخواهید. یا اینکه دفعه بعد که برای خرید مسواک اقدام می کنید به دنبال تأییدیه انجمن دندانپزشکان روی آن باشید.

این تأییدیه هم برای مسواک های برقی مهم است هم مسواک های دستی. برچسب تأییدیه ADA به این معنا است که:

  • نوک فرچه ها بی خطر است.
  • دسته مسواک برای استفاده روزانه پیشنهادی به اندازه کافی محکم و راحت است.
  • اگر به تعداد دفعات پیشنهادی میواک بزنید فرچه های مسواک بیرون نخواهند آمد.
  • مسواک تجمع پلاک و بیماری لثه را در مراحل اولیه کاهش خواهد داد.

برچسب تأییدیه انجمن دندانپزشکان همین چیزها را برای مسواک های برقی نیز تضمین خواهد کرد. بیشتر از هر چیز دیگری، تضمین می کند که سری قابل تعویض مسواک تحت آزمایشات امنیت شدید و تست های بالینی قرار گرفته است. این نشان می دهد مسواک به اندازه کافی برای دندان ها، بافت دهان، و ابزارهای دندانی مانند بریس ها بی خطر است.

 مسواک مناسب دندان

مسواک مناسب دندان

مسواک برقی یا دستی؟

انتخاب مسواک برقی یا دستی به ترجیح شخصی شما بستگی دارد. هر دوی آنها برای تمیز کردن دندان ها عملکرد خوبی دارند. مهم ترین عامل این است که مسواکی که شما انتخاب می کنید به شما کمک کند به مدت توصیه شده دو دقیقه، دو مرتبه در روز، با تکنیک درست، مسواک بزنید.

بزرگترین عامل برای اکثر افراد هزینه است. مسواک های برقی که با باطری یا برق مستقیم کار می کنند هزینه بیشتری خواهند داشت، و این شامل سری اضافی نخواهد بود. از سوی دیگر، اگر متوجه شوید که بیشتر به بهداشت دهان شما کمک می کنند ارزش هزینه کردن دارند.

توصیه های ما

رعایت بهداشت خوب دهانی در منزل با مسواک مناسب راهی مهم برای تضمین سلامت دهانی و عمومی شما برای سال ها است. کار مهم دیگری که باید انجام دهید پاکسازی های تخصصی دندانی هر ۶ ماه یک مرتبه است. حتماً در این مراجعات راجع به نحوه انجام کارهای بهداشتی دهان خود با دندانپزشک گفتگو کنید، از جمله اینکه کدام مسواک برای شما بهتر است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code