در این نوشته می خوانید:

 حفظ بهداشت و سلامت دهان بخش مهمی از سلامت عمومی است. به طور منظم باید دو مرتبه در روز مسواک بزنید و یک مرتبه از نخ دندان استفاده کنید. اگر مشکل قلبی- عروقی خاصی دارید، باید داروهایی که مصرف می کنید را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

آیا بین بیماری لثه و بیماری های قلبی عروقی ارتباطی وجود دارد؟

محققان در حال بررسی رابطه ممکن بین بیماری لثه و بیماری های قلبی و عروقی هستند. برخی مطالعات نشان داده اند که باکتری های داخل دهان که منجر به پیشرفت بیماری پریودنتال می شوند، می توانند وارد جریان خون شوند و موجب بالا رفتن پروتئین واکنشی C (C-reactive protein) شوند، یکی از علائم نشان دهنده التهاب در عروق خونی. در عوض، این تغییرات می توانند خطر بیماری های قلبی و سکته را بالا ببرند.

تحقیقاتی انجام شده اند که هم ارتباط احتمالی بین بیماری پریودنتال و بیماری قلبی را حمایت می کنند و هم آن را رد می کنند، و تحقیقات بیشتری لازم هستند تا نشان دهند این دو چه ارتباطی با یکدیگر دارند. صرف نظر از ارتباط، حفظ بهداشت بهینه دهان یکی از بخش های مهم سلامت عمومی بدن است.

 

سلامت دهان و خطرات بیماری های قلبی و عروقی

سلامت دهان و خطرات بیماری های قلبی و عروقی

 

مزایای مراقبت صحیح دهانی

با مراقبت های صحیح دهانی از دندان ها و لثه ها می توانید احتمال گسترش پوسیدگی دندان ها، التهاب لثه ها، و عفونت های دهانی را کاهش دهید.

بهترین مراقبت های دندانی عبارتند از:

  • مراقبت های تخصصی دندانی هر شش ماه یک مرتبه
  • حداقل دو مرتبه مسواک زدن در طول روز
  • نخ دندان کشیدن منظم دندان ها
  • حصول اطمینان از تناسب پروتز مصنوعی با لثه ها

اگر بیماری قلبی دارید، باید به دندانپزشک خود چه بگویید؟

نخست اینکه، اطمینان حاصل کنید سوابق پزشکی و فهرست و دوز داروهای مصرفی خود برای بیماری های قلبی عروقی (و نیز هر گونه داروی تجویزی و غیر تجویزی که ممکن است مصرف کنید) را به طور کامل با دندانپزشک خود در میان گذاشته اید. این به دندانپزشک شما کمک می کند بهترین درمان، شامل انتخاب داروها برای فرایند های دندانپزشکی، را برای شما تعیین نماید.

دوم اینکه، در صورتی که لازم است دندانپزشک راجع به مراقبت های شما با پزشکتان صحبت کند، نام و شماره تماس پزشک (پزشکان) خود را در اختیار دندانپزشک خود قرار دهید.

سوم اینکه، اگر برای قرار گرفتن تحت فرایندهای دندانپزشکی عصبی هستید، و فکر می کنید استرس، ترس و نگرانی می توانند موجب وخامت بیشتر وضعیت قلبی- عروقی شما شوند، با دندانپزشک خود صحبت کنید. وی می تواند اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهد و با شما روی راهکارهایی برای کنترل دردهای دندانی و کاهش ترس کار کند.

سلامت دهان و خطرات بیماری های قلبی و عروقی

سلامت دهان و خطرات بیماری های قلبی و عروقی

کدام بیماری های قلبی- عروقی نیاز به مراقبت خاص دارند؟

در زیر فهرستی از اطلاعات لازم مربوط به برخی از این شرایط، و احتیاط های صحیح که ممکن است نیاز داشته باشید را ارائه می دهیم. لطفاً دقت داشته باشید این فهرست کامل و جامعی از این شرایط نیست. اگر هر گونه پرسش یا نگرانی راجع به مراقبت های دندانی و شرایط خاص قلبی- عروقی خود دارید، حتماً با دندانپزشک خود صحبت کنید.

اگر بیماری قلبی- عروقی دارید و نیاز به جراحی دهان دارید، باید راجع به طرح هایی که در طول جراحی و پس از آن برای کنترل درد اندیشیده شده اند، شامل استفاده از داروی بی حس کننده یا آرامبخش، با دندانپزشک یا جراح خود صحبت کنید.

اندوکاردیت ( Endocarditis )

برخی افراد بیشتر در معرض خطر پیشرفت و گسترش عفونت لایه مخاطی داخلی قلب هستند (اندوکاردیت باکتریایی). این بیماران باید برای رعایت بهداشت دهانی، هر روز مراقبت های خاصی را انجام دهند. به طور سنتی، به بسیاری از این بیماران توصیه می شد قبل از فرایندهای دندانپزشکی آنتی بیوتیک مصرف کنند؛ با این حال، انجمن قلب آمریکا روی راهنمای آنها تجدید نظر کرده و اعلام داشت تنها افرادی که بیشتر در معرض خطر گسترش اندوکاردیت باکتریایی هستند، دریافت پیشگیرانه آنتی بیوتیک ها قبل از انجام برخی فرایندهای خاص برای آنها مفید خواهد بود.

پزشک به شما خواهد گفت که آیا شما در گروه خطر قرار می گیرید یا خیر. همه بیمارانی که زمان جراحی دریچه قلب آنها مشخص شده است باید بهداشت دهان و دندان های خود را به خوبی رعایت کنند و قبل از جراحی به دندانپزشک مراجعه کنند، زیرا دندان های ناسالم یکی از منابع باکتری هستند که می توانند منجر به بروز اندوکادیت شوند.

حمله قلبی ( Heart attack )

پس از حمله قلبی و قبل از درمان های گسترده دندانپزشکی بهتر است حداقل شش ماه صبر کنید. برای جرمگیری دندان ها نیاز نیست صبر کنید. از دندانپزشک خود بپرسید آیا اکسیژن و نیتروگلیسیرین برای بروز موقعیت های اورژانسی پزشکی در طول فرایند دندانپزشکی در دسترس هستند.

داروهای ضد انعقاد خون و ضد پلاکت

در صورتی که داروهای ضد انعقاد خون (رقیق کننده خون) مانند وارفارین (کومادین) استفاده می کنید، حتماً به دندانپزشک خود اطلاع دهید. این داروها می توانند منجر به خونریزی شدید در طول فرایندهای جراحی دهانی شوند. برخی بیماران که بیماری قلبی- عروقی دارند داروی ضد پلاکتی به نام کلوپیدوگرل (پلاویکس) دریافت می کنند. هرگز بدون مشورت با متخصص قلب خود مصرف پلاویکس را متوقف نکنید.

فشار خون بالا

برخی داروهای ضد فشار خون بالا می توانند موجب خشکی دهان یا تغییر حس چشایی شوند. بویژه، بلوک کننده های کانال کلسیم، ممکن است موجب تورم و رشد بیش از حد بافت لثه ها شوند و در جویدن مشکل ایجاد کنند. در صورتی که رشد بیش از حد لثه ها را تجربه کنید، دندانپزشک دستورالعمل های بهداشتی دهان را با جزئیات در اختیار شما قرار خواهد داد و از شما خواهد خواست با فواصل زمانی کمتری برای جرمگیری و پاکسازی دندان ها مراجعه کنید. هر چند نادر است، اما گاهی اوقات جراحی لثه نیاز است.

فرایندی به نام جینجیوکتومی gingivectomy برای برداشت بافت اضافی لثه می تواند انجام شود. طی این فرایند، بافت اضافی لثه با تیغ جراحی، لیزر، دستگاه های الکتروسرجری، یا مته های دندانپزشکی از جنس الماس برداشته می شود.

سلامت دهان و خطرات بیماری های قلبی و عروقی

سلامت دهان و خطرات بیماری های قلبی و عروقی

آنژین قلبی

بیمارانی که آنژین قلبی دارند و تحت درمان با مسدود کننده های کانال کلسیم هستند نیز رشد بیش از حد لثه ها را تجربه می کنند. در برخی موارد، ممکن است جراحی لثه لازم باشد. مانند بیمارانی که سابقه حمله قلبی دارند، بیمارانی که آنژین دارند نیز باید از وجود اکسیژن و نیتروگلیسرین در مطب دندانپزشک خود اطمینان حاصل نمایند. هر چند بیمارانی که آنژین پایدار دارند عموماً ممکن است تحت فرایندهای دندانپزشکی متعددی قرار بگیرند، اما بیمارانی که آنژین قلبی آنها ناپایدار است، نباید فرایندهای غیر ضروری دندانپزشکی را انجام دهند.

این بیماران قبل از این فرایندها باید تحت معاینه متخصص قلب خود قرار بگیرند. بیمارانی که آنژین ناپایدار دارند نیز باید مراقبت های دندانپزشکی اورژانسی را در بیمارستان های مجهز به دستگاه های مانیتور قلب انجام دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code