در این نوشته می خوانید:

وقتی ایمپلنت های دندانی شما کاملاً بهبود پیدا کردند و با استخوان فک شما جوش خوردند،  به شما قدرت جویدن را می دهند تا از غذاهای مورد علاقه خود لذت ببرید. با این حال، اگر می خواهید درمان شما موفق باشد، لازم است طی چند هفته نخست پس از جایگذاری آنها از خوردن برخی غذاها اجتناب نمایید.

در این مقاله برخی از نکات تغذیه ای پس از جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی را با شما در میان می گذاریم.

غذاهایی که باید از خوردن آنها اجتناب کنید!

برای پیشگیری از آسیب وارد شدن به ایمپلنت های و ادامه روند بهبود پس از درمان، باید حداقل به مدت یک هفته پس از جراحی ایمپلنت های دندانی از خوردن غذاهای زیر اجتناب نمایید:

  • غذاهای سفت، مانند استیک و سبزیجات خام.
  • خوراکی های ترد، مانند پاپ کوردن و چیپس.
  • خوراکی های چسبناک، مانند کارامل و تافی.
  • خوراکی های جویدنی، مانند آدامس ها و نان شیرینی های سفت.
  • غذاهای پر ادویه، مانند فلفل تند و سالسا.
  • خوراکی های اسیدی، مانند پرتقال و گوجه.
  • غذاها و مایعات خیلی داغ، مانند قهوه و سوپ.
تغذیه بعد از ایمپلنت دندان

تغذیه بعد از ایمپلنت دندان

پس از جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی چه باید خورد؟

پس از کاشت ایمپلنت های دندانی، دندان ها و فک وضعیت بسیار ظریفی قرار می گیرد. به همین دلیل است که رعایت رژیم غذایی شامل غذاهای نرم در ۲۴ ساعت نخست پس از جراحی بسیار مهم است. برای کمک به شما در برنامه ریزی وعده های غذایی، جراحان اغلب توصیه می کنند از غذاهای زیر بخورید:

  • اسموتی ها- اسموتی ها شکم پر کن، مغذی، و به راحتی می توان آنها را پر از ویتامین های ضروری برای احیاء انرژی کرد. بهتر از همه اینکه، اسموتی ها نیازی به جویدن ندارند، که باعث می شود گزینه های ایده آل برای وعده های غذایی پس از جراحی باشند.
  • سس سیب- شما در این مرحله از درمان خود قادر به گاز زدن سیب نخواهید بود، اما سس سیب می تواند بسیاری از همان مواد مغذی را تأمین کند بدون آنکه آسیبی به ایمپلنت های دندانی شما وارد شود.
  • سوپ های سرد- گرچه پرهیز از غذاها و مایعات داغ ضروری است، اما شما می توانید از سوپ های سرد زیادی لذت ببرید.

هنگام نوشیدن مایعات فوق العاده مهم است از نوشیدن با نی اجتناب نمایید. نیرویی که عمل مکیدن ایجاد می کند فشار زیادی به ایمپلنت های دندانی وارد می کند و می تواند در روند بهبود شما اختلال ایجاد کند. علاوه بر این، حداقل به مدت چند روز باید نوشیدن الکل و کشیدن سیگار و استفاده از دخانیات به طور کلی اجتناب نمایید.

تغذیه بعد از ایمپلنت دندان

تغذیه بعد از ایمپلنت دندان

هفته های پس از جراحی ایمپلنت چه غذاهایی باید خورد؟

با بهبود فک خود، به آرامی می توانید مجدداً غذاهای جامد را در تغذیه خود بگنجانید. جراحان توصیه می کنند غذاهایی را انتخاب کنید که غنی از پروتئین و دیگر مواد مغذی ضروری باشند تا روند بهبود شما را تسریع ببخشند.

برخی غذاهایی که توصیه می شوند عبارتند از:

  • تخم مرغ ها/ املت ها- جویدن تخم راحت است و سرشار از پروتئین می باشد. آنها را با سبزیجات مخلوط کنید و برای داشتن وعده های غذایی متعادل با آنها املت درست کنید.
  • سیب زمینی- یکی از دشوارترین بخش های پیروی کردن از رژیم غذایی نرم نداشتن تنوع است. سیب زمینی ها غذاهای بسیار انعطاف پذیری هستند و می توانند به روش های مختلفی آماده شوند بدون آنکه بافت نرم خود را از دست بدهند.
  • مرغ، ماهی، و گوشت نرم گوساله- اگر گوشتخوار هستید، توصیه می کنیم به آرامی به رژیم غذایی قبلی خود بازگردید. با گوشت های نرم تر مانند مرغ و ماهی و گوشت نرم گوساله شروع کنید که به راحتی می توانند ریش ریش شوند و به سالادها، پاستا، و بسیاری از غذاهای لذیذ دیگر افزوده شوند.
  • شیر، پنیر، ماست- فراورده های لبنی سرشار از پروتئین و کلسیم می باشند که به روند بهبودی شما کمک می کنند و دندان های شما را محکم حفظ می کنند.

چرا پس از جراحی ایمپلنت های دندانی مصرف پروتئین مهم است؟

پروتئین در طول روند بهبود ضروری است. نه تنها پروتئین برای بازسازی و ترمیم بافت هایی نیاز است که تحت تأثیر جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی قرار گرفته اند، بلکه به بدن کمک می کند با عفونت مبارزه کند. پس از بهبودی از جراحی ایمپلنت های دندانی، توصیه می کنیم پروتئین بیشتر از چیزی که قبلاً مصرف می کرده اید دریافت کنید، تا بتوانید توانایی بهبود بدن خود را ارتقاء دهید.

تغذیه بعد از ایمپلنت دندان

تغذیه بعد از ایمپلنت دندان

چگونه می توان پروتئین را به رژیم غذایی نرم خود افزود؟

اکثر افراد وقتی به غذاهای سرشار از پروتئین فکر می کنند، ابتدا گوشت و آجیل ها به ذهن آنها می رسند. کاملاً مشخص است که هیچ یک از این غذاها نمی توانند برای فردی که به تازگی جراحی گاشت ایمپلنت انجام داده است لذتبخش باشند. با این حال، روش های ساده ای وجود دارند که با انجام آنها می توانید در عین تمرکز کردن روی غذاهای نرم، مصرف پروتئین خود را بالا نگهدارید:

افزودن پودر پروتئین، آووکادو، و کره بادام زمینی به اسموتی های خود را امتحان کنید.

از تخم مرغ ها و حبوبات که سرشار از پروتئین هستند لذت ببرید.

فراورده های لبنی نرم مانند ماست را بیشتر بخورید زیرا سرشار از پروتئین هستند.

چند هفته پس از جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی نیز می توانید گوشت ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید- تنها لازم است ابتدا یا گوشت های نرم مانند مرغ و ماهی شروع کنید.

در صورت نداشتن اشتها پس از جراحی کاشت ایمپلنت چه باید کرد؟

این کاملاً طبیعی است برای بیمارانی که اخیراً تحت جراحی دهان قرار گرفته اند که اشتهای چندانی نداشته باشند. علاوه بر این، شما هنگام غذا خوردن عصبی می شوید زیرا نگران این خواهید بود که این کار برای دهان شما خطرناک یا آسیب زننده خواهد بود. ما کاملاً این موضوع را درک می کنیم، اما باید روی این موضوع تأکید کنیم که چقدر انرژی رساندن به بدن مهم است تا بدن بتواند خود را بهبود دهد.

پس از جراحی ایمپلنت دندانی خود، دندانپزشک بررسی می کند ببیند دهان شما توانایی تحمل غذا خوردن را دارد، به گونه ای که نیاز نباشد نگران آسیب وارد شدن به منطقه جراحی شده باشید، تا زمانی که تنها رژیم غذایی نرم دارید. علاوه بر این، اگر برای راحتی بیشتر به شما دارو داده شود، می توانید غذاهای نرم و سردی پیدا کنید که روی لثه های آسیب پذیر شما احساس خوبی ایجاد می کنند.

روز نخست پس از جراحی، ممکن است احساس کنید خوردن چیزهایی مانند میلک شیک (بدون نی)، بستنی، و ماست آرام بخش نیز هست. روی غذاهای نرمی که دوست دارید تمرکز کنید، و تا جایی که می توانید به آنها پروتئین اضافه کنید. به تدریج، اشتهای شما باز خواهد گشت و شما قادر خواهید بود دامنه وسیع تری از غذاها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code