پاپیلاهای قارچی شکل برجستگی های کوچکی هستند که روی زبان و طرفین آن واقع شده اند. آنها همرنگ بقیه زبان هستند و در شرایط عادی غیر قابل تشخیص هستند. آنها بافتی خشن به زبان شما می دهند که در عمل خوردن به شما کمک می کنند. آنها همچنین حاوی جوانه های چشایی و حسگرهای دما هستند.

علل تورم جوانه های چشایی

تورم جوانه های چشایی نسبتاً رایج است زیرا شرایط مختلفی وجود دارند که می توانند باعث بروز این شرایط شوند. اغلب اوقات، این دلایل جدی نیستند و این برجستگی ها بدون هیچ مداخله ای سریع برطرف می شوند. اگر برجستگی های روی زبان شما مداوم هستند، در حال رشد و یا گسترش هستند، و یا عمل خوردن را برای شما دشوار کرده اند، به پزشک خود مراجعه کنید.

تورم جوانه چشایی یا پاپیلا

برجستگی های کاذب (پاپیلاهای زبانی گذرا)

حدود نیمی از ما در یک مقطع زمانی برجستگی های کاذب را تجربه کرده ایم. این برجستگی های سفید یا قرمز کوچک زمانی شکل می گیرند که پاپیلا ها تحریک و کمی متورم می شوند. همیشه مشخص نیست که چرا این اتفاق رخ می دهد، اما ممکن است با استرس، سیگار کشیدن، هورمون ها، غذاهای خاص، غذاهای داغ یا تند ارتباط داشته باشد. گرچه پاپیلاهای کاذب می توانند ناراحت کننده باشند، اما آنها جدی نیستند و معمولاً بدون درمان و در عرض چند روز می توانند برطرف شوند. با این حال، برجستگی ها می توانند دوباره تکرار شوند.

پاپیلاهای زبانی بثوری در میان کودکان شایع تر هستند و به احتمال زیاد مسری نیز می باشند. این مشکل می تواند با تب و تورم غدد همراه باشد. بعلاوه، گاهی اوقات با یک عفونت ویروسی همراه است. به طور کلی به درمان نیاز ندارد و ظرف دو هفته برطرف می شود، اما می تواند دوباره تکرار شود. شستشو با آب نمک یا آب سرد، خوردن غذاهای نرم و آبکی، ممکن است مقداری تسکین دهنده باشد.

آفت دهان

آفت های دهان می توانند در هر نقطه ای داخل دهان، از جمله زیر زبان بوجود بیایند. علت این زخم های دردناک، قرمز ناشناخته است. خوشبختانه، آنها مسری نیستند. داروهای ضد درد بدون نسخه ممکن است علائم را کاهش دهند. زخم های آفتی معمولاً ظرف ۱۰ روز و بدون درمان بهتر می شوند. در صورت پایدار بودن آنها، همراه بودن با تب، یا بد بودن اوضاع آنها به گونه ای که نتوانید چیزی بخورید یا بنوشید باید به پزشک مراجعه کنید. داروهای موضعی تقویتی تجویزی ممکن است کمک کنند.

پاپیلیومای شاخی یا پوسته پوسته شونده

پاپیلومای شاخی با پاپیلوما ویروس انسانی همراه است. این نوع پاپیلوما معمولاً تکی است و شکل برجسته نامنظم دارد که می تواند با جراحی یا با کمک تخلیه با لیزر درمان شود. هیچ درمانی برای HPV وجود ندارد، اما علائم تکی می توانند مورد توجه قرار گیرند.

سیفلیس

سیفلیس یک عفونت منتقل شونده از راه جنسی است. این عارضه معمولاً با یک زخم کوچک و بدون درد شروع می شود که درمان آن آسان است. به دنبال زخم اولیه بثورات بروز پیدا می کنند. با پیشرفت بیماری زخم های بیشتری می آیند و می روند. در مراحل اولیه، سیفلیس به راحتی با آنتی بیوتیک ها درمان می شود. در طول مراحل ثانویه، زخم ها ممکن است داخل دهان و روی زبان ظاهر شوند. این زخم ها اگر بدون درمان باقی بمانند، می توانند منجر به بروز عوارض جدی و حتی مرگ شوند.

تب مخملک

تب مخملک می تواند منجر به بروز ‘زبان توت فرنگی’ شود. این شرایط باعث قرمز و متورم زبان شدن، و پر از نقاط برجسته شدن آن خواهد شد. این عفونت باکتریایی می تواند باعث بروز بثورات پوستی و تب نیز شود. تب مخملک معمولاً خفیف است و می تواند با آنتی بیوتیک ها درمان شود. عوارض نادر عبارتند از ذارت الریه، تب روماتیسمی و بیماری کلیوی. تب مخملک بسیار مسری است، بنابراین باید جدی گرفته شود.

گلوسیتیس Glossitis یا التهاب زبان

گلوسیتیس زمانی است که التهاب باعث می شود زبان شما به جای دارای نقاط برجسته بودن صاف به نظر برسد. این ممکن است نتیجه علل محتلفی باشد، از جمله یک واکنش آلرژیک، سیگار کشیدن و سایر تحریک کننده ها یا عفونت. درمان به علت بستگی دارد. اگر التهاب زبان تداوم داشته باشد یا تکراری باشد، به پزشک خود مراجعه کنید.

سرطان دهان

اکثر برجستگی های روی زبان جدی نیستند، اما برخی از آنها سرطانی هستند. برجستگی های سرطانی معمولاً روی طرفین زبان ظاهر می شوند، نه در قسمت بالای آن. شایع ترین نوع سرطان که روی زبان گسترش پیدا می کند، سرطان سلول سنگفرشی است.

سرطان زبانی دهان روی قسمت جلوی زبان ظاهر می شود. توده ممکن است خاکستری، صورتی یا قرمز رنگ باشد. لمس کردن آن ممکن است باعث خونریزی شود.

سرطان می تواند در پشت یا پایه زبان نیز رخ دهد. تشخیص آن ممکن است دشوارتر باشد، بویژه به این دلیل که در ابتدا هیچ دردی وجود ندارد. با پیشرفت آن ممکن است دردناک باشد.

اگر سرطان مشکوک باشد، به احتمال زیاد پزشک یک نمونه بافت را برای بررسی زیر میکروسکوپ (بیوپسی) می گیرد. گزینه های درمان بسته به نوع و مرحله سرطان عبارتند از جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی.

فیبروم تروماتیک

فیبروم تروماتیک یک زائده صاف و صورتی رنگ روی زبان، ناشی از تحریک مزمن است. تشخیص آن دشوار است، بنابراین معمولاً بیوپسی یا نمونه برداری ضروری است. در صورت لزوم، زائده می تواند با جراحی برداشته شود.

کیست لنفو اپیتلیال

این کیست های زرد نرم معمولاً زیر زبان ظاهر می شوند. علت آنها مشخص نیست. کیست ها خوش خیم هستند و می توانند با جراحی برداشته شوند.

بهداشت ضعیف دهان و دندان ها

بهداشت ضعیف دهان و دندان می تواند منجر به رشد بیش از حد و عفونت جوانه های چشایی با باکتری ها و ویروس ها شود. بهداشت خوب دهان و دندان باید هر روز رعایت شود و شامل مسواک زدن دو بار در روز، نخ دندان کشیدن روزانه، و استفاده از دهانشویه است.

خشکی دهان

خشکی دهان نیز می تواند منجر به رشد بیش از حد باکتری ها شود. هیدراته ماندن بدن مهم است.

رفلاکس اسید معده

رفلاکس اسید زمانی است که اسید از معده شما به مری باز می گردد. گاهی اوقات این اسید می تواند راه خود را تا دهان شما باز کند، که می تواند باعث سوختگی زبان و تورم جوانه های چشایی شود. بهبود رژیم غذایی با پرهیز از غذاهایی که می توانند موجب تشدید رفلاکس شوند، اولین گام برای درمان این مشکل است. این به معنی اجتناب از غذاهای گرم و تند، کافئین قهوه، شکلات، نوشابه، غذاهای چرب و غیره است. علاوه بر این، پس از خوردن غذا حداقل به مدت ۲ ساعت از دراز کشیدن اجتناب کنید. داروهای ضد رفلاکس برای بیمارانی در دسترس هستند که با وجود این اقدامات احتیاطی همچنان رفلاکس آنها ادامه دارد.

غذاهای خیلی داغ یا سرد

اینها می توانند باعث سوختگی زبان و تورم جوانه های چشایی شوند شوند. البته، اجتناب از این غذاها بهترین گام خواهد بود. اگر قبلاً زبان خود را سوزانده باشید، سپس استفاده از یخ برای کمک به تسکین آن می تواند به کاهش علائم آن کمک کند، اما در اغلب موارد، این مشکل در طول چند روز حل خواهد شد.

غذاهای تند و غذاهای اسیدی

این خوراکی ها می توانند رفلاکس را تشدید کنند که همانطور که در بالا ذکر شد، درمان می شود. غذاهای بسیار تند مانند فلفل های تند یا غذاهای اسیدی مانند مرکبات نیز می توانند باعث تحریک خود زبان و تورم جوانه های چشایی شوند.

کمبود ویتامین

کمبود ویتامین های ضروری مانند ویتامین B، کمبود آهن و سایر مواد مغذی ممکن است باعث التهاب جوانه های چشایی شود.