در این نوشته می خوانید:

وقتی فردی در دندان خود حفره دندانی دارد، دندانپزشک احتمالاً پر کردن دندان را توصیه می کند. پر کردن دندان بی خطر و مؤثر است، اما برخی افراد احتمالاً مقداری ناراحتی یا حساسیت دندان پس از آن را تجربه خواهند کرد.

در اکثر موارد، این حساسیت کاملاً طبیعی است و ظرف چند روز یا چند هفته برطرف خواهد شد. فرد اگر درد شدید داشت یا ناراحتی با علائم و نشانه های دیگر مانند تب، قرمزی یا تورم اتفاق افتاد، باید بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرد. در این مقاله، نگاهی خواهیم داشت به علل اینکه چرا برخی افراد پس از پر کردن دندان خود حساسیت دندان را تجربه می کنند، چگونگی درمان آن، و اینکه چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کرد. علاوه بر این نگاهی خواهیم داشت به علل احتمالی بروز حساسیت دندان.

درد پس از پرکردن دندان

درد پس از پرکردن دندان

پس از پر کردن دندان چه انتظاراتی باید داشت؟

پر کردن دندان یک فرایند دندانپزشکی است که عبارت است از پاکسازی هر گونه پوسیدگی از دندان و سپس پر کردن فضای داخل آن با مواد جدید توسط دندانپزشک.

دندانپزشک پس از تزریق داوری بی حس کننده اطراف دندانی که قرار است پر شود، معمولاً با استفاده از یک دریل دندانپزشکی، منطقه پوسیده دندان را پاکسازی می کند. سپس همان فضا را با طلا، نقره، آمالگام، کامپوزیت، یا پرسلن پر می کند.

به مدت چند ساعت پس از پر کردن دندان، ممکن است فرد در صورت خود هنوز بی حسی، سوزش، خارش، یا پف کردگی داشته باشد. فرد ممکن است در غذا خوردن، بلع، حرف زدن، یا حرکت دادن صورت خود مشکل داشته باشد. گاهی اوقات، دندانپزشکان توصیه می کنند افراد باید به مدت چند ساعت از خوردن و آشامیدن خودداری کنند، زیرا این کار ممکن است موجب شود فرد به صورت تصادفی زبان یا داخل گونه خود را گاز بگیرد.

وقتی اثر داروی بی حسی از بین رفت، این احساسات از بین خواهند رفت. اما در روزها و هفته های بعد فرد ممکن است با تطبیق پیدا کردن با پر شدگی جدید متوجه یک حس جدید شود. حساسیت در پر شدگی دندان و ناحیه اطراف آن یکی از شایع ترین اتفاقاتی است که در طول این مدت رخ دهد.

درد پس از پرکردن دندان

درد پس از پرکردن دندان

حساسیت دندان پس از پر کردن آن چگونه می تواند باشد؟

وقتی فردی دندان های حساسی دارد، ممکن است متوجه شود که برخی محرک های خاص می توانند باعث یک احساس ناراحتی موقتی در دندان پر شده خود یا منطقه اطراف آن شوند. این احساس ممکن است شبیه یک شوک ناشی از سرما یا درد ناگهانی احساس شود که به سرعت ایجاد شده و از بین می رود.

عواملی که می توانند موجب بروز حساسیت دندان پس از پر کردن دندان شوند عبارتند از:

  • غذاها یا نوشیدنی های سرد مانند بستنی، بستنی یخی، یا نوشیدنی هایی که با یخ سرو می شوند.
  • نوشیدنی های داغ مانند قهوه یا چای.
  • برخورد هوا با دندان، مثلاً مانند زمانی که از راه دهان نفس می کشید، که در هوای سرد ممکن است بدتر باشد.
  • خوراکی های شیرین مانند آبنبات ها.
  • خوراکی ها و نوشیدنی های اسیدی شامل میوه ها، آبمیوه ها، و قهوه.
  • گاز زدن هنگام خوردن.

چرا پر شدگی دندان موجب حساسیت دندان می شود؟

مقداری حساسیت پس از پر کردن دندان کاملاً طبیعی و موقتی است. با این حال، گاهی اوقات، حساسیت پس از پر کردن دندان به دلایل دیگری است که نیاز به درمان یا ترمیم دارند. در زیر به توضیح دلایل ممکن برای این علائم و نشانه ها خواهیم پرداخت و اینکه چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کرد.

عصب تحریک شده

حساسیت کوتاه مدت پس از پر کردن دندان معمولاً به این دلیل اتفاق می افتد که فرایند پر کردن دندان موجب آزار عصب داخل دندان شده است و منجر به التهاب عصب داخل دندان شده است. معمولاً، لایه های بیرونی دندان- مینا و سمنتوم- از بدون پوشش ماندن اعصاب داخل دندان جلوگیری می کنند. اما پر شدگی ها بویژه پر شدگی های عمیق، می توانند به پایانه های عصبی داخل دندان نزدیک شوند و موجب بروز حساسیت و احساس ناراحتی شوند.

با بهبود اعصاب، حساسیت از بین خواهد رفت. این ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد. وقتی اعصاب به طور کامل بهبود پیدا کردند، فرد نباید هیچ تفاوتی بین دندان پر شده و دندان های دیگر احساس کند.

درد پس از پرکردن دندان

درد پس از پرکردن دندان

تنظیم نادرست بایت

دندانپزشک باید مطمئن شود که پر شدگی دندان هم تراز با دندان های دیگر داخل دهان است. اگر پر شدگی دندان بلند باشد، می تواند باعث شود وقتی فرد دهان خود را می بندد فشار اضافی به دندان او وارد شود. این می تواند موجب بروز درد و حساسیتی شود که اغلب وخیم تر از حساسیت پس از پر شدگی معمولی دندان است.

این کاملاً طبیعی است که روز پس از فرایند فرد وقتی دهان خود را می بندد مقداری حساسیت تجربه می کند. عموماً، بایت ظرف چند هفته خود را اصلاح خواهد کرد.

با این حال، اگر فرد حساسیت شدید تجربه کرد یا در خوردن یا روی هم قرار دادن دندان های خود مشکل داشت، باید از دندانپزشک خود بخواهد بایت او را چک کند. ممکن است دندانپزشک تصمیم بگیرد نقاط بلند پر شدگی دندان را صاف کند تا تا به درستی متناسب با بایت باشد و ناراحتی را از بین ببرد.

پالپیت

پالپیت التهاب پالپی است که در عمق دندان واقع شده است. این التهاب می تواند موجب حساسیت و درد دندان شود. پالپیت معمولاً با پر شدگی های جزئی اتفاق نمی افتد، اما در صورتی اتفاق می افتد که:

  • دندان تروما داشته است، از جمله ناشی از تصادفی که منجر به ترک خوردگی یا شکستگی دندان شده است.
  • حفره یا پوسیدگی بسیار عمیق بوده است و به لایه پالپ داخلی رسیده است.
  • دندان چندین مرتبه پر شده است یا چندین فرایند روی آن انجام شده است.

دو نوع پالپیت وجود دارد:

  • پالپیت بازگشت پذیر به نوع خفیف التهاب اشاره دارد، حالتی که در آن پالپ سالم باقی می ماند، و دندان خود به خود بهبود پیدا خواهد کرد.
  • پالپیت بازگشت ناپذیر زمانی است که عصب آسیب دیده به تدریج از دست می رود، که در این صورت فرد نیاز به درمان ریشه خواهد داشت تا بتواند دندان را نجات دهد.

دندانپزشک معمولاً می تواند پالپیت را با یک پر شدگی جدید یا یک فرایند ترمیمی مانند درمان ریشه حل کند. ممکن است لازم باشد فرد آنتی بیوتیک استفاده کند تا هر گونه عفونت باکتریایی را از بین ببرد.

درد پس از پرکردن دندان

درد پس از پرکردن دندان

حساسیت دندان چگونه درمان می شود؟

وقتی فرد حساسیت طبیعی پس از پر کردن دندان را تجربه می کند، ممکن است دندانپزشک استفاده از خمیر دندان های ضد حساسیت را توصیه کند. این محصولات حاوی ماده ای به نام نیترات پتاسیم هستند که به جلوگیری از رسیدن حساسیت های سطح دندان به پایانه های عصبی داخل دندان کمک می کنند.

این محصولات بلافاصله عمل نمی کنند، اما فرد اگر دو مرتبه در طول روز از این خمیر دندان ها استفاده کند باید متوجه تسکین درد و حساسیت ظرف چند روز شود. علاوه بر این، فرد می تواند روش های زیر را در منزل امتحان کند تا به کاهش حساسیت دندان کمک کند:

  • مسکن های OTC (بدون نیاز به نسخه) مانند استامینوفن یا ایبوپروفن.
  • پمادهای بی حس کننده موضعی که برای دهان طراحی شده اند.
  • مسواکی که برچسب “برای دندان های حساس” روی آن خورده باشد. این نوع مسواک ها نرم تر از مسواک های استاندارد هستند و کمتر از مسواک های معمولی برای مینای دندان ها خشن خواهند بود.
  • با ضربه های آرام و مدور روی دندان ها و لثه ها مسواک بزنید. از کشیدن عقب و جلوی مسواک روی دندان ها خودداری کنید.
  • یک مرتبه در روز نخ دندان بکشید و مراقب باشید روی لثه ها و دندان ها آرام باشید.
  • یادداشت کنید که کدام غذا یا نوشیدنی باعث بروز حساسیت می شود و در صورت امکان از خوردن آنها اجتناب کنید.
  • از استفاده خمیر دندان ها و محصولات سفید کننده دندان، که می توانند موجب وخیم تر شدن حساسیت دندان ها شوند، خودداری کنید.
  • پس از مصرف غذاها یا نوشیدنی های اسیدی، مانند قهوه و میوه ها، دهان خود را با آب شستشو دهید. غذاها و نوشیدنی های اسیدی می توانند موجب خوردگی مینای دندان ها شوند.
  • از بلافاصله مسواک زدن دندان ها پس از خوردن غذاهای اسیدی اجتناب کنید زیرا این کار موجب از بین رفتن مقدار بیشتری از مینای دندان ها می شود.

در صورتی که حساسیت دندان ظرف چند روز پس از پر کردن دندان برطرف نشد، با دندانپزشک خود صحبت کنید. لازم است که دندانپزشک دیگر علل احتمالی حساسیت دندان که ممکن است به پر کردن دندان مربوط نباشند را رد کند.

چه علل دیگری می توانند موجب حساسیت دندان شوند؟

گاهی اوقات ممکن است دندان به دلایلی غیر از فرایند پر کردن آن حساس شده باشد. اگر حساسیت مدت زمان بیشتری ادامه پیدا کند، از جمله ظرف چند هفته یا چند ماه پس از فرایند دندانپزشکی، می تواند بواسطه یکی از مسائل زیر باشد:

درد پس از پرکردن دندان

درد پس از پرکردن دندان

آبسه دندان

آبسه دندان نوعی عفونت در عصب دندان است. یک حفره بسیار عمیق، بیماری لثه، یا ترک خوردگی دندان معمولاً منجر به بروز آبسه می شوند.

علائم و نشانه های آبسه دندان عبارتند از:

  • دندان درد شدید
  • حساسیت
  • قرمزی لثه ها
  • وجود مزه بد داخل دهان
  • یک جوش- برآمدگی مانند- روی لثه ها
  • تب

آبسه دندان نیاز به مراقبت پزشکی دارد. فردی که متوجه این علائم و نشانه ها شود باید بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کند.

پر شدگی های شل یا شکسته

به طور کلی، پر شدگی های دندان ها سال ها دوام خواهند داشت، اما همیشگی نخواهند بود. اگر یک پر شدگی قدیمی دندان شل یا شکسته شود، از آنجا که به عصب داخل دندان نزدیک تر می شود، می تواند موجب بروز حساسیت و درد شود. حتی اگر پر شدگی شل یا شکسته شده موجب بروز ناراحتی نشود، فرد باید برای پیشگیری از آسیب بیشتر یا پوسیدگی دندان آن را تعویض کند.

بیماری لثه

بیماری پریودنتال یا بیماری لثه می تواند منجر به حساسیت دندان شود. زیرا باعث تحلیل رفتن لثه ها یا کنار رفتن آنها از روی دندان ها می شود. این باعث می شود بخشی از دندان که به ریشه آن نزدیک است بدون پوشش باقی بماند و می تواند باعث شود در آن احساس حساسیت بوجود بیاید. ریشه دندان مینایی ندارد تا از آن محافظت کند.

دیگر علائم و نشانه های بیماری لثه عبارتند از:

  • قرمز شدن یا خونریزی لثه ها، مخصوصاً هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن.
  • لثه هایی که ظاهری متفاوت از معمول دارند.
  • دندان هایی که به نظر می رسد در حال جدا شدن از یکدیگر باشند.
  • لق شدن دندان ها در افراد بزرگسال.
  • زخم یا چرک در دهان.

بیماری لثه در مراحل اولیه خود اغلب موجب بروز هیچ علامت یا نشانه ای نمی شود. به همین دلیل مهم است که افراد به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنند تا مشکلات بررسی شوند قبل از آنکه به مشکلات جدی تبدیل شوند.

درد پس از پرکردن دندان

درد پس از پرکردن دندان

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

اگر دندان در روزهای پس از پر شدن مقدار اندکی حساس دارد نباید نگران شوید. استفاده از داروهای خانگی و خمیر دندان های ضد حساسیت می توانند به رفع حساسیت یا ناراحتی کمک کنند.

اگر حساسیت دندان بدتر شد و باعث شد غذا خوردن دشوار شود یا علائم دیگری مانند دندان درد یا تب وجود داشته باشند، فرد باید بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کند.

پر کردن دندان یک درمان بی خطر و مؤثر برای درمان پوسیدگی های دندانی است. اکثر پر شدگی های دندان ها چندین سال دوام خواهند داشت. مراقبت های خوب دندانی، با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه، و نیز چکاپ های منظم دندانی می توانند به پیشگیری از پوسیدگی های آتی کمک کنند.

مقداری حساسیت پس از پر کردن دندان کاملاً طبیعی است. اما برای حساسیت ها یا دردهای وخیم یا بروز مشکلات دیگر، مانند تب یا قرمزی، به دندانپزشک مراجعه کنید.

3 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code