در این نوشته می خوانید:

چرا نباید با پروتزهای مصنوعی دندانی خوابید؟

شاید یک روز طولانی بوده است و شما خسته شده اید. یا شاید دوست ندارید بدون دندان باشید. چه ضرری دارد که یک شب دندان های مصنوعی را داخل دهان خود بگذارید؟ دلیلی وجود دارد که دندانپزشک شما توصیه می کند که دندان های مصنوعی خود را حداقل به مدت پنج تا شش ساعت در روز از دهان خارج کنید و آنها را تمیز نگه دارید. خوابیدن با دندان مصنوعی- حتی نمونه های پارسیل آنها- می تواند طول عمر آنها را کاهش دهد، مانع بهداشت خوب دهان و دندان می شود، و سلامت عمومی شما را به خطر بیندازد.

اگر بیرون آوردن دندان مصنوعی در طول شب برای شما ناراحت کننده یا شرم آور به نظر می رسد، در اینجا سه ​​دلیل اصلی برای اینکه نباید با دندان مصنوعی خود بخوابید آورده شده اند:

منجر به استوماتیت دندان مصنوعی می شود.

خوابیدن با دندان های مصنوعی می تواند روی جریان بزاق تأثیر منفی بگذارد و مسیر بزاق را مسدود کند. از سوی دیگر در طول شب که جریان بزاق به طور طبیعی کاهش می یابد، استفاده بی وقفه از دندان های مصنوعی بویژه در طول شب می تواند باعث ایجاد بیماری به نام استوماتیت دندان مصنوعی شود. استوماتیت دندان مصنوعی، که با نام برفک نیز شناخته می شود، شکلی از التهاب است که بافت های زیر دندان مصنوعی را تحت تأثیر قرار می دهد و می تواند باعث قرمزی، متورم شدن و عفونی شدن آنها با مخمر شود. استوماتیت دندان مصنوعی گاهی اوقات با ترک های گوشه دهان همراه است، زمانی که در نتیجه همان مخمر عفونی گوشه های دهان نیز ترک های ایجاد می شوند.

هر شب تمیز کردن دقیق تنها راه مطمئن برای جلوگیری از استوماتیت دندان مصنوعی است.

دلایل نخوابیدن با دندان مصنوعی

دلایل نخوابیدن با دندان مصنوعی

باعث پرورش باکتری ها می شود.

در حالی که ممکن است سطح پروتز شما جامد به نظر برسد، اما در واقع دارای شیارهای میکروسکوپی است که می توانند باکتری ها را درون خود جای دهند. در حالی که دهان همه افراد پر از میکروب است، مواد دندان مصنوعی خاصیت طبیعی مبارزه با میکروب را ندارند. به این معنا که اگر پروتزها برداشته نشوند و به طور کامل تمیز نشوند، می توانند به محل رشد انواع باکتری ها، قارچ ها و سایر میکروب های بالقوه خطرناک تبدیل شوند.

کامل مسواک زدن ممکن است برای از بین بردن باکتری هایی که باعث بوی بد دهان یا میکروب های مضر می شوند کافی نباشد. یک مسواک مخصوص دندان مصنوعی و محلول کف کننده پاک کننده و از بین برنده باکتری های پروتز می توانند به طور مؤثر به صورت روزانه مانع انباشته شدن باکتری ها شوند.

خطر ابتلا به ذات الریه را افزایش می دهد.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ که در مجله تحقیقات دندانپزشکی منتشر شد نشان داد استفاده از دندان مصنوعی در هنگام خواب خطر ابتلا به ذات الریه را در افراد مسن تقریباً دو برابر می کند. باکتری های عامل ذات الریه روی دندان مصنوعی به سادگی با تنفس عمیق می توانند از دهان به ریه ها حرکت کنند. استفاده طولانی مدت و عدم تمیز کردن می تواند احتمال وقوع این اتفاق را افزایش دهد.

دلایل نخوابیدن با دندان مصنوعی

دلایل نخوابیدن با دندان مصنوعی

مزایای استفاده نکردن از دندان مصنوعی در شب

کنار گذاشتن دندان های مصنوعی در طول شب چندین مزیت برای سلامتی دارد:

  • از تحلیل استخوان جلوگیری می کند. فشاری که دندان مصنوعی به لثه و استخوان زیر خود وارد می کند، می تواند تحلیل استخوان را تسریع کند.
  • تناسب بیشتر را تضمین می کند. در نتیجه تحلیل رفتن استخوان و تحلیل لثه، دندان مصنوعی شما می تواند شل تر از حد طبیعی شود و احتمال لغزش آن افزایش پیدا می کند و طیف غذاهایی که می توانید بخورید را کاهش می دهد.
  • رشد باکتری ها را متوقف می کند. محلی که دندان های مصنوعی و لثه های شما با یکدیگر تماس دارند، محل مناسبی برای رشد باکتری ها است که منجر به بوی بد دهان صبحگاهی می شود و در نهایت می تواند منجر به بروز بیماری لثه شود. با باقی گذاشتن دندان مصنوعی در طول شب داخل دهان، لثه های خود را از استراحت بدون باکتری محروم می کنید.

نحوه مراقبت از دندان مصنوعی در شب

استفاده از دندان مصنوعی باید کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد- نه اینکه آن را تهدید کند. نگهداری خوب از پروتزهای مصنوعی با یک روتین خوب بهداشت دهان و دندان، بهترین راه برای افزایش طول عمر دندان مصنوعی و حفظ سلامت عمومی دهان و دندان های شما است. با مجموعه ای از محصولات مخصوص تمیز کردن دندان های مصنوعی، پروتزهای مصنوعی خود را تمیز و سلامت خود را در بهترین حالت نگه دارید.

بهترین راه برای حفظ سلامت دهان و اطمینان از عمر طولانی پروتزهای شما این است که هر شب آنها را از دهان خارج کنید و به طور کامل تمیز کنید.

  • حمام خود را آماده کنید. قبل از اینکه پروتزهای مصنوعی خود را برای شب بیرون بیاورید و آنها را تمیز کنید، سینک را با آب گرم پر کنید. یک حوله بردارید و آن را گرد کنید و روی لبه سینک قرار دهید. اگر نگران افتادن یا شکستن دندان مصنوعی خود هستید، بخصوص اگر کف سنگی یا کاشی دارید، ممکن است بخواهید حوله دیگری نیز روی زمین بگذارید.
  • با آب گرم غرغره کنید. آب گرم به باز شدن چسب دندان مصنوعی شما کمک می کند و این کار باعث می شود بتوان آسان تر دندان مصنوعی را بیرون آورد.
  • دندان های مصنوعی خود را از دهان بیرون بیاورید. با بیرون آوردن پروتز فک پایین و سپس دندان مصنوعی فک بالا شروع کنید. شایان ذکر است که انواع مختلف پروتزها برای برداشتن آنها به رویکردهای متفاوتی نیاز دارند.
  • پروتزهای مصنوعی خود را زیر آب جاری بشویید تا ذرات سست غذا از بین بروند.
  • دندان های مصنوعی را با یک مسواک دندان مصنوعی یا مسواک معمولی نرم مسواک بزنید. می توانید از آب، خمیر مخصوص دندان مصنوعی یا خمیر دندان غیر ساینده استفاده کنید. از استفاده از خمیر دندان معمولی با مواد ساینده اجتناب کنید.
  • باقی مانده چسب داخل دهان خود را پاک کنید. آب نمک گرم غرغره کنید و از یک دستمال تمیز برای پاک کردن لثه ها و سقف دهان خود استفاده کنید. پس از آن دوباره دهان خود را با آب گرم بشویید. همچنین می توانید لثه های خود را با یک مسواک بسیار نرم مسواک بزنید. اگر از دندان مصنوعی پارسیل استفاده می کنید، دندان های طبیعی خود را مسواک بزنید. همچنین می توانید برای طراوت دهان و جلوگیری از تجمع پلاک های دندانی روی دندان های طبیعی باقی مانده یا حذف باکتری ها از روی لثه ها، از دهانشویه استفاده کنید.
  • پروتزهای مصنوعی خود را یک شب در محلول تمیز کننده دندان مصنوعی یا آب خیس کنید. همچنین می توانید ابتدا از پاک کننده های سریع استفاده کنید و سپس دندان مصنوعی خود را درون آب نگهدارید. دستورالعمل های تولید کننده پاک کننده دندان مصنوعی را دنبال کنید. اگر پروتز پارسیل دارید از محلول تمیز کننده ای که برای آنها طراحی شده است استفاده کنید.
  • صبح، قبل از قرار دادن دندان مصنوعی در دهان، آن را کاملاً با آب بشویید.

نحوه برداشتن پروتزهای مصنوعی:

مرحله ۱٫ دندان مصنوعی خود را بردارید. مرحله ۲٫ آنها را به صورت دستی تمیز کنید. مرحله ۳٫ لثه های خود را تمیز کنید. مرحله ۴٫ دهان خود را بشویید. مرحله ۵٫ دندان مصنوعی خود را خیس کنید.

صرف نظر از نوع پروتزهایی که استفاده می کنید، استفاده از آنها در خواب ایده بدی است و باعث ایجاد مشکلاتی برای سلامتی شما می شود. برای اینکه دهان خود را عاری از باکتری نگهدارید، لثه های خود را سالم نگهدارید، و استخوان های شما تغییری نکرده و قوی باقی بمانند، حتماً هر شب قبل از خواب، دندان های مصنوعی خود را از دهان خارج کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code