در این نوشته می خوانید:

آیا شما هم از فشار ناشی از سینوس ها رنج می برید؟ اگر اینطور است، احتمالاً می دانید که این در گاهی اوقات می تواند طاقت فرسا باشد. فشار سینوس ها تنها یک ناراحتی نیست؛ بلکه می تواند باعث بیخوابی، درد هنگام غذا خوردن، و یک ناراحتی رنج آور عمومی شود. هم آلرژی های فصلی و هم عفونت های سینوسی می توانند موجب بروز فشار سینوس شوند، و اگر حفره های سینوس ها عفونی و ملتهب شوند، هر دو می توانند منجر به بروز دندان درد شوند. این تورم به نوبه خود می تواند موجب بروز فشار رو به پایین و روی دندان های زیر حفره بینی شود. این همان چیزی است که منجر به بروز دندان درد می شود. این درد اغلب در دندان های عقب فک بالا احساس می شود، زیرا آنها نزدیک ترین دندان ها به حفره سینوس هستند.

دندان درد سینوسی

دندان درد سینوسی

آناتومی حفره سینوس

دانستن نحوه قرار گیری حفره های سینوسی به شما کمک خواهد کرد درک کنید چگونه التهاب درون آنها می تواند موجب بروز درد و ناراحتی در دندان های شما شود. حفره های سینوسی چهار فضای پر از هوا هستند پشت چشم های شما، استخوان گونه، و پیشانی واقع شده اند. کار آنها گرم و مرطوب نگهداشتن هوایی است که شما تنفس می کنید، حین ورود آن به داخل بدن شما. مخاطی که درون حفره های سینوس شما تولید می شود مانند یک مکانیزم فیلتر کردن عمل می کند، و مانع ورود ذرات و گرد و غبار به داخل شش ها می شود. با این حال، وقتی آنها تحریک می شوند بافتی که داخل حفره های سینوس ها را پوشش می دهد می تواند مملو از مایع شود، که در نهایت موجب بروز احتقان و فشاری می شود که اغلب موجب بروز درد در دندان های فک بالا می شود. علت این است که ریشه های دندان های فک بالای شما در یک فضای محدود مشترک با حفره های سینوس قرار گرفته اند.

دندان درد سینوسی

دندان درد سینوسی

چه تفاوتی بین دندان دردهای معمولی و دندان دردهای سینوسی وجود دارد؟

همه دردها به یک شکل ایجاد نمی شوند. عموماً، یک دندان درد که در نتیجه مشکلات سینوسی بوجود نیامده باشد تنها یک دندان را شامل می شود. بر عکس، اگر شما دندان درد سینوسی را تجربه کنید، احتمالاً در چند دندان به طور همزمان درد احساس می کنید، مخصوصاً در دندان های مولر (یا عقب) فک بالا. دندان دردی که با مشکلات سینوسی همراه است معمولاً برخی یا همه علائم زیر را به همراه دارد:

  • درد یا تحریک پذیری اطراف چشم ها یا پیشانی.
  • آبریزش از پشت بینی با مزه بد.
  • مخاط غلیظ و بد رنگ.
  • گلو درد.
  • گوش درد.
  • ناتوانی در احساسات بویایی و چشایی.

همه این علائم در هم تنیده می شوند، زیرا موقعیت حفره های بینی باعث ناراحتی در کل صورت، سر، و ناحیه گردن می شود، در حالی که یک دندان درد ساده ممکن است در نتیجه پوسیدگی، کرم خوردگی، آسیب، یا حساسیت در یک دندان بوجود بیاید.

چگونه می توان دندان درد ناشی از سینوس را تسکین داد؟

همیشه در صورت وجود هر گونه دندان دردی بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید. وی موقعیت را بررسی خواهد کرد تا مطمئن شود تشخیص شما درست است. علاوه بر این، دندانپزشک قادر خواهد بود داروهایی برای کاهش درد و ناراحتی برای شما تجویز کند.

در این فاصله، در اینجا به بیان کارهایی می پردازیم که شما با انجام آنها می توانید دندان درد ناشی از فشار سینوس را کاهش دهید:

  • بدن خود را هیدراته نگهدارید و مقادیر زیادی آب بنوشید.
  • غذاهایی بخورید که به کاهش التهاب معروف هستند، زیرا این بزرگترین علت دندان دردهای ناشی از فشار سینوس است.
  • کلسیم و ویتامین C را به رژیم غذایی خود بیفزایید- غذاهای سرشار از کلسیم عبارتند از کلم بروکلی، مارچوبه، سبزیجات دارای برگ سبز، جوانه لوبیا می توانند هیستامین ها را که عناصر ایجاد کنده التهاب هستند، خنثی کنند. از مصرف آب پرتقال یا سایر مرکباتی که سرشار از قدرت اساسی ویتامین C هستند غافل نشوید.
  • غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ بخورید، مانند آنچه در ماهی قزل آلا یافت می شود، برای مقابله با التهاب نیز مفید هستند.
  • در هوای گرم و مرطوب در بخار نفس بکشید. با این کار مجرای بینی شما باز می شود و فشار سینوس شما برطرف می شود.
  • سینوس ها را با محلول نمکی شستشو دهید. محلول نمکی هر گونه ترشحات و رطوبت سینوس ها را تمیز می کند.
دندان درد سینوسی

دندان درد سینوسی

به دندانپزشک باید مراجعه کرد یا به پزشک؟

اگر مطمئن هستید که درد در نتیجه التهاب سینوس ها بروز پیدا کرده است ابتدا به پزشک مراجعه کنید. وی توصیه هایی برای استفاده از داروهای تجویزی یا OTC ارائه خواهد داد که باعث پاک شدن سینوس های شما خواهند شد و از فشار آنها خواهند کاست. اگر مطمئن نیستید چه چیزی باعث بروز درد شده است، یا اگر دندان درد شما پس از تمیز شدن سینوس ها همچنان ادامه پیدا کرد، ممکن است عامل دیگری موجب بروز این مشکل شده باشد. دندانپزشک عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس خواهد گرفت و دهان و حفره دهانی شما را معاینه خواهد کرد تا مشخص نماید آیا هیچ شکستگی، منطقه پوسیده، یا آبسه ای وجود دارد که می تواند با دندان درد شما ارتباط داشته باشد. اگر دندانپزشکشما همه اینها را رد کند، شما را به پزشک ارجاع خواهد داد تا همه مراقبت های احتمالی سینوس را مورد بررسی قرار دهد.

اگر دندان درد ناشی از فشار سینوس را تجربه می کنید و به دنبال تسکین هستید، باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code