در این نوشته می خوانید:

یکی از فرایندهای پزشکی که احتمالاً شما به عنوان بخشی از درمان های ایمپلنت های دندانی به آن حتی فکر هم نکرده اید، لیفت سینوس است. مانند هر جراحی دندانپزشکی دیگری، شما باید از همه جزئیات درمانی آگاه باشید و نیز از خطرات احتمالی آن خبر داشته باشید.

چرا ممکن است جراحی سینوس لیفت لازم باشد؟

موفقیت درمان ایمپلنت های دندانی به حجم و کیفیت استخوان بستگی دارد. این عوامل بسیار مهم هستند زیرا نیاز است هر ایمپلنت دندانی درون استخوان کار گذاشته شود و اگر کافی نباشد، ثبات لازم را فراهم نمی کند. در این صورت، جراحی ایمپلنت دندانی ممکن است با شکست مواجه شود. یکی از قسمت هایی که قرار گیری ایمپلنت های دندانی درون آن دشوارتر است قسمت عقب فک بالا است. علت این امر ناکافی بودن حجم و تراکم استخوان و نزدیکی آن به منطقه سینوس است. ممکن است برخی بیماران دندانپزشکی به خاطر بیماری پریودنتال یا از دست رفتن دندان، استخوان کافی نداشته باشند.

پس سینوس لیفت راهکاری مؤثر برای این مشکل سلامتی است. با جراحی سینوس لیفت، کف سینوس بالا آورده می شود و استخوان تقویت می شود تا محیطی با ثبات برای ایمپلنت های دندانی فراهم شود. اگر دندانپزشک شما انجام این فرایند را توصیه کرده است، خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می دهیم.

لیفت سینوس ایمپلنت های دندانی

لیفت سینوس ایمپلنت های دندانی

عمل لیفت سینوس چیست؟

سینوس لیفت یا تقویت سینوس جراحی دندانی است، که در آن جراح به فک بالای شما در محدوده دندان های مولر و پرمولر استخوان اضافه می کند. استخوان یا ماده مصنوعی به بین فک و سینوس ماگزیلای فک شما استخوان اضافه می شود، که در دو طرف بینی واقع شده اند. باید غشاء سینوس بالا برده شود تا فضای کافی برای استخوان جدید بوجود بیاید.

چه زمانی انجام سینوس لیفت ضروری است؟

سینوس لیفت زمانی ضروری است که در فک بالا یا زمانی که سینوس ها به فک خیلی نزدیک هستند، کمیت و کیفیت استخوان کافی نباشد. اگر استخوان کافی وجود نداشته باشد، و ایمپلنت محیط قوی و پایداری نداشته باشد، کل جراحی می تواند با شکست مواجه شود.

معمولاً چه زمانی بیمار به جراحی لیفت سینوس نیاز دارد؟

  • بیمارانی که دندان های فک بالای (دندان های عقب یا مولر) خود را از دست داده اند، استخوان کافی ندارند.
  • سینوس ماگزیلا ممکن است به فک بالا خیلی نزدیک باشد و استخوان کافی برای قرار دهی ایمپلنت دندانی وجود نداشته باشد. شکل و اندازه سینوس در افراد مختلف متفاوت است.
  • تحلیل استخوان به علت بیماری لثه.
  • تحلیل استخوان در نتیجه از دست رفتن استخوان.
لیفت سینوس ایمپلنت های دندانی

لیفت سینوس ایمپلنت های دندانی

سینوس لیفت چگونه انجام می شود؟

در ابتدا، قبل از جراحی، شما چندین اسکن (رادیوگرافی با اشعه ایکس، سی تی اسکن، و غیره) نیاز خواهید داشت تا دندانپزشک بتواند آناتومی فک های شما را بررسی کند و ببیند کجا بافت سالم دارید. لازم است ارتفاع و عرض استخوان را مشاهده کند.

مواد مختلفی برای سینوس لیفت استفاده می شوند- استخوان از بدن خود بیمار یا از فرد اهدا کننده. بعلاوه، موادی که در این فرایند استفاده می شوند ممکن است از استخوان گاو گرفته شده باشند. اگر استخوان از بدن خود شما باشد، ممکن است جراحی دیگری نیاز داشته باشید.

طی این فرایند، جراح بافت لثه را در قسمتی که قبلاً دندان های عقب قرار داشته اند برش خواهد داد. پس از آن، یک حفره کوچک بیضی شکل داخل استخوان باز می شود. غشایی که زیر سینوس قرار گرفته است به آرامی بالا برده می شود و از فک دور می شود.

بعلاوه، گرانول های ماده پیوند استخوان درون فضایی که پیش از آن سینوس قرار داشته است جای داده می شوند. مقدار استخوانی که برای درمان استفاده می شود، ممکن است در بیماران مختلف متفاوت باشد. وقتی استخوان درون این قسمت جای می گیرد، بافت با بخیه بسته می شود.

لیفت سینوس ایمپلنت های دندانی

لیفت سینوس ایمپلنت های دندانی

پس از درمان چه باید کرد؟

پس از انجام این فرایند، برخی بیماران وجود مقداری تورم منطقه جراحی و تجربه خونریزی از دهان و بینی را گزارش داده اند. اکثر بیماران طی دوره بهبود تنها مقداری ناراحتی دارند. دندانپزشک شما ممکن است مقداری دارو برای شما تجویز کند تا از جمع شدن خون و التهای جلوگیری نماید. چند روز پس از جراحی ممکن است مقداری ناراحتی تجربه کنید، اما ااین معمولاً خیلی جدی نیست. بیمارانی که خونریزی یا تورم ممتد را بیشتر از چند روز پس از جراحی تجربه می کنند، توصیه می شود بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرند.

مقداری خطر عفونت سینوس پس از جراحی وجود دارد، اما دندانپزشک برای شما داروهایی تجویز خواهد کرد که از بروز این مشکل پیشگیری خواهد کرد. لازم است در صورت امکان از عطسه های بزرگ یا فین کردن شدید خودداری نمایید. این کارها می توانند باعث شوند مواد پیوند استخوان داخل دهان جابجا شوند، یا ممکن است باعث شل شدن بخیه ها شوند.

بیمارانی که سابقه آلرژی دارند، احتمالاً لازم است برای جراحی سینوس لیفت در فصولی اقدام کنند که آلرژی کمتر است تا از بروز مشکلات جلوگیری نمایند. باید انتظار داشته باشید، در طول دوره بهبود چندین مرتبه به دندانپزشک مراجعه کنید تا روند پیشرفت بهبود جراحی سینوس لیفت شما تحت نظر قرار داشته باشد.

کارگذاری ایمپلنت های دندانی

در اکثر موارد، بیماران باید چهار تا ۱۲ ماه پس از فرایند جراحی سینوس لیفت جایگذاری ایمپلنت های دندانی را انجام دهند. این زمان برای جوش خوردن مواد استخوان در محل جدید نیاز است. مدت زمان دقیقی که باید صبر کنید، تا میزان زیادی به نوع موادی بستگی دارد که برای بازسازی استخوان استفاده می شود.

برخی موارد غیر معمول وجود دارند که ایمپلنت های دندانی می توانند مستقیماً و بدون هیچ زمان انتظاری، پس از جراحی سینوس لیفت کار گذاشته شوند. گرچه این کار بی خطر تلقی می شود، اما زمانی که ارتفاع استخوان فک بیمار کمتر از ۴ میلی متر باشد نرخ موفقیت کاهش پیدا می کند. پس از یک مشاوره کامل با دندانپزشک خود، اطلاع پیدا خواهید کرد تقریباً چه زمانی باید صبر کنید.

 

اگر به دنبال متخصص پروتز دندانی و کاشت ایمپلنت در تهران هستید با ما تماس بگیرید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code