در این نوشته می خوانید:

مراقبت صحیح از پروتزهای دندانی هم برای سالم ماندن پروتزها و هم برای سلامت دهان حائز اهمیت است. در این مقاله قصد داریم یک دسته از نکاتی را به شما معرفی کنیم که با به کار بستن آنها می توانید سلامت پروتزهای دندانی را حفظ نمایید.

  • پروتزها را با احتیاط حمل کنید. برای پرهیز از افتادن اتفاقی آنها، برای جابجا کردن یا تمیز کردن آنها بالای یک سینک پر از آب این کارها را انجام دهید.
  • پروتزها را به صورت روزانه بشویید، اما نه با خمیر دندان. خمیر دندان ها خاصیت سایندگی دارند و منجر به بروز خراش های میکروسکوپی می شوند، جاهایی که غذا و پلاک های دندانی می توانند پنهان شوند. مانند دندان های طبیعی، پروتزها باید به صورت روزانه شسته شوند تا ذرات غذا و پلاک های دندانی روی آنها زدوده شوند. علاوه بر این مسواک زدن می تواند به جلوگیری از بروز لکه های دائمی روی پروتزها کمک کند. از یک مسواک با فرچه های نرم استفاده کنید که به صورت ویژه برای پاکسازی پروتزها طراحی شده اند. از استفاده از مسواک های با فرچه های سفت پرهیز نمایید زیرا می توانند به پروتزها آسیب بزنند و موجب ساییدگی آنها شوند. به آرامی همه سطوح پروتز را مسواک بزنیدو مراقب باشید به پلاستیک آن آسیب نزنید یا اتصالات آن را خم نکنید. بین مسواک زدن ها، پس از هر وعده غذایی پروتزها را شستشو دهید.
  • پروتزها را با محلول پاک کننده پروتز تمیز کنید. صابون های دست یا مایع ظرفشویی رقیق می توانند برای پاکسازی پروتزهای دندانی استفاده شوند. پاک کننده های خانگی و بسیاری از خمیر دندان ها نیز می توانند برای پروتزهای دندانی ساینده باشند و نباید استفاده شوند. بعلاوه، از استفاده سفید کننده ها خودداری نمایید زیرا می توانند قسمت صورتی رنگ پروتز را بی رنگ کنند. این نوع سفید کننده ها ابزارهای وان مانندی هستند که یک محلول سفید کننده داخل آنها ریخته می شود. پروتز داخل آن غوطه ور می شود و سپس امواج صوتی حرکات موج مانندی خلق می کنند که ذرات غذا را شل می کنند. با این حال، استفاده از پاک کننده های آلتراسونیک جایگزین مسواک زدن دقیق روزانه نمی شود. محصولات دارای تأییدیه سازمان غذا و دارو گزینه های مناسبی هستند زیرا از نظر بی خطر و نیز کارآمد بودن مورد بررسی قرار گرفته اند.

 

مراقبت صحیح از پروتزهای دندانی مصنوعی

مراقبت صحیح از پروتزهای دندانی مصنوعی

 

  • وقتی از آنها استفاده نمی کنید، با احتیاط با آنها برخورد کنید. لازم است پروتزها وقتی استفاده نمی شوند مرطوب نگه داشته شوند، تا خشک نشوند و شکل خود را از دست بدهند. پروتزها وقتی استفاده نمی شوند باید در محلول تمیز کننده پروتز یا در آب قوطه ور شوند. با این حال، اگر پروتز اتصالات فلزی دارد، اگر در محلول غوطه ور شود، ممکن است روی اتصالات آن لکه ایجاد شود. دندانپزشک شما می تواند بهترین روش برای مراقبت از پروتز مخصوص شما را پیشنهاد دهد. پروتزها هرگز نباید در آب داغ قرار داده شوند، زیرا باعث کج و معوج شدن آن می شود.

آیا خود شخص می تواند دندان مصنوعی را تنظیم کند؟

به طور کلی، خیلی زود بعد از دریافت پروتزهای دندانی، یک یا چند جلسه لازم است تا تنظیمات لازم برای پروتزها انجام شود. هرگز تلاش نکنید اجزاء پروتز را خم کنید یا خودتان آن را تعمیر کنید. هرگز خودتان اجزاء گیره ها یا اتصالات فلزی آن را خم نکنید؛ انجام این کار می تواند موجب ضعیف شدن ساختار فلزی آن شود. کیت های تعمیری که وجود دارند می توانند آسیب های دائمی به پروتزهای دندانی وارد کنند، و چسب های OTC نیز ممکن است حاوی مواد شیمیایی مضر باشند.

پروتزهایی که به درستی روی لثه ها قرار نمی گیرند، می توانند باعث اذیت شدن فرد و ایجاد زخم داخل دهان و روی لثه ها شوند. در صورت بروز هر گونه مشکل یا ترک خوردن یا شکستن اجزاء آن، یا لب پر شدن یا لق شدن دندان های آن، با دندانساز یا دندانپزشک خود تماس بگیرید. اغلب تنظیمات لازم همان روز تحویل انجام می شوند. برای تعمیرات پیچیده، ممکن است لازم باشد پروتز به لابراتوار دندانی ارسال شود.

مراقبت صحیح از پروتزهای دندانی مصنوعی

مراقبت صحیح از پروتزهای دندانی مصنوعی

آیا دندان مصنوعی نیاز به تعویض دارند؟

به مرور زمان، به واسطه ساییدگی طبیعی و تغییرات مربوط به سن که منجر به ایجاد تغییرات در صورت، استخوان های فک و لثه ها می شود، یا در صورت شل شدن پروتز، آنها به آسترکشی مجدد، تعمیر پایه، یا ساخت پایه جدید نیاز دارند. برای آسترکشی مجدد، یا تعمیر پایه پروتز، دندانپزشک یا دندانساز پایه دندان را مجدداً تنظیم می کند یا پایه جدیدی برای پروتز می سازد و از دندان های موجود استفاده می کند. به طور کلی، پروتز کامل باید ۵ تا ۷ سال استفاده شود و پس از آن تعویض شود.

مراقبت صحیح از پروتزهای دندانی مصنوعی

مراقبت صحیح از پروتزهای دندانی مصنوعی

در طول دوره استفاده از دندان مصنوعی چه مراقبت هایی نیاز دارد؟

حتی با دست دندان های کامل مهم است هر روز صبح قبل از قرار دادن پروتزها داخل دهان، لثه ها، زبان، و سقف دهان با یک مسواک با فرچه های خیلی نرم پاکسازی شوند. این کار موجب زدودن پلاک های دندانی می شود و جریان خون داخل دهان را تحریک می کند. توجه خاصی به پاکسازی دندان هایی داشته باشید که زیر گیره های فلزی پروتزها قرار می گیرند. پلاک های دندانی که زیر گیره ها گیر می کنند موجب بالا رفتن خطر پوسیدگی دندان می شوند.

اگر پروتز پارسیل استفاده می کنید، مطمئن شوید قبل از مسواک زدن دندان های طبیعی خود، آنها را خارج کنید. به طور منظم لثه ها را پاکسازی کنید، استراحت بدهید، و آنها را ماساژ بدهید. شستشوی روزانه دندان ها با آب نمک ولرم به پاکسازی لثه ها کمک می کند. رژیم غذایی متعادلی داشته باشید و مواد مغذی بدن را به اندازه کافی تأمین کنید و دهان سالمی داشته باشید.

اگر به دنبال متخصص پروتز دندانی و کاشت ایمپلنت در تهران هستید با ما تماس بگیرید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code