در این نوشته می خوانید:

امروزه نداشتن دندان یا داشتن دندان های آسیب دیده مشکل محسوب نمی شود، زیرا با دریافت ایمپلنت های دندانی به راحتی می توانید دندان های از دست رفته خود را باز یابید. ایده اصلی که پشت ایمپلنت های دندانی وجود دارد قرار گیری یک پایه یا چارچوب فلزی در جایی است که زمانی دندان وجود داشته است، در نتیجه می تواند بدون هیچ خطری پروتز را در جای خود نگه دارد. اما وقتی نوبت به پروتزهای دندانی می رسد، گزینه های متعددی در دسترس هستند (که پروتزهای بر پایه ایمپلنت، یا دست دندان بر پایه ایمپلنت های دندانی نامیده می شوند).

وقتی نوبت به ایمپلنت های دندانی می رسد، گزینه های متعددی در دسترس دارید. گرچه پروتزهای بر پایه ایمپلنت مزایا و معایب خود را دارند، اما تفاوت هایی که با یکدیگر دارند باعث می شوند در برخی موارد خاص، یکی بر دیگری ارجحیت داشته باشد. در این مقاله قصد داریم به بیان این تفاوت ها بپردازیم.

دو نوع اصلی پروتزهای بر پایه ایمپلنت های دندانی

وقتی تصمیم گرفتید از پروتزهای بر پایه ایمپلنت های دندانی استفاده کنید، دو گزینه در اختیار دارید که شما و دندانپزشکتان می توانید از بین آنها انتخاب کنید.آنها پروتزهای متحرک و ثابت هستند، که هر دوی آنها می توانند هم به صورت دست دندان کامل و هم پارسیل باشند. و درون این دو دسته، دو زیر مجموعه دیگر وجود دارد.

پروتزهای متحرک بر پایه ایمپلنت های دندانی (اوردنچرهای اسنپ- این)

برای پروتزهای متحرک بر پایه ایمپلنت های دندانی دو زیر مجموعه وجود دارد:

 

پروتز بر پایه ایمپلنت دندانی

پروتز بر پایه ایمپلنت دندانی

اوردنچرهای Implant-Supported

اوردنچر Implant-Supported ، دو یا چند ایمپلنت را شامل می شود که یک ابزار متحرک روی آنها قرار می گیرد. به اعتقاد دندانپزشک ها این نوع پروتزها نمونه پیشرفته پروتزهای معمولی هستند. این نوع پروتزها بیشتر از پروتزهای معمولی حمایت ایجاد می کنند اما احتمال بروز زخم و سوزش در پی استفاده از آنها نیز بیشتر است. بعلاوه، اوردنچرهای Implant-Supported دندانی بهتر از پروتزهای سنتی می توانند جویدن را بهبود ببخشند.

نیاز است دندانپزشک گاهگاهی این نوع پروتزها را مجدداً صاف و تنظیم کنند زیرا با تغییر استخوان و بافت ها به مرور زمان، لازم است فیکسچر تنظیم شود تا بهتر پروتز را نگه دارد. با این حال، هزینه پرداخت این نوع پروتزها، برای دست دندان کامل راحت تر است.

 

پروتز بر پایه ایمپلنت دندانی

پروتز بر پایه ایمپلنت دندانی

اوردنچرهای Implant-Retained

اوردنچرهای Implant-Retained، شامل اتصال یک جایگزین به چهار ایمپلنت دندانی است. این گزینه یک جایگزین فوق العاده است، اما معایبی هم دارد. مثلاً، اگر حداقل چهار ایمپلنت دندانی دریافت کنید و یکی از آنها با شکست مواجه شود، کل پروتز دیگر به درستی عمل نخواهد کرد. هرچند معمولاً هزینه تعمیر یا جایگزینی آنها بالاتر است.

این نوع پروتزها برای افرادی بهترین گزینه هستند که لبخند آنها از سمت دندان های بالا بزرگتر است، زیرا دست دندان ها می توانند محل تماس پروتز و بافت طبیعی دندان ها را پنهان نماید. مزیت آن این است که می توانید این قطعه را برای تمیز کردن از دهان خارج نمایید.

به خاطر داشته باشید که آنها معمولاً نسبت به نمونه های ثابت خود، گزینه های برجسته تری هستند و ممکن است حتی به یک میله فلزی برای حمایت نیاز داشته باشند. بعلاوه، آنها معمولاً از آکریلیک ساخته شده اند، که منافذ بیشتری دارد، بنابراین، پاکسازی آنها از پرسلاین دشوارتر است. گرچه هزینه آکریلیک کمتر از هزینه پرسلاین است.

پروتزهای ثابت بر پایه ایمپلنت های دندانی (پروتزهای هیبرید دائمی اسکرو- این)

اگر تصمیم بگیرید از پروتزهای ثابت بر پایه ایمپلنت های دندانی استفاده کنید، دو گزینه در اختیار دارید: پروتزهای بر پایه ایمپلنت و بریج های بر پایه ایمپلنت.

 

پروتز بر پایه ایمپلنت دندانی

پروتز بر پایه ایمپلنت دندانی

پروتزهای بر پایه ایمپلنت های دندانی (All-on-Four یا AO4)

این نوع پروتزها شبیه پروتزهای Implant-Supported هستند، که بزرگترین تفاوت آنها این است که قابل جابجا شدن نیستند. گرچه در صورت نیاز به تنظیم یا تعویض دندانپزشک می تواند آنها را خارج کند.

این نوع پروتزها “All-on-4” نامیده می شوند، زیرا چهار ایمپلنت یا بیشتر پروتز را حمایت می کنند. عملکرد پروتزهای All-on-4 به گونه ای است که هیچ پیوند استخوانی نیاز ندارند زیرا دندانپزشک می تواند ایمپلنت ها را در استخوان طبیعی موجود کار بگذارد. و به طور عادی می توانید این نوع جایگزین های دندان ها را در یک روز دریافت کنید.

بریج های بر پایه ایمپلنت های دندانی

شاید بریج های بر پایه ایمپلنت های دندانی طبیعی ترین جایگزین ها برای دندان ها باشند که می توانید پیدا کنید. به همین دلیل است که بسیاری از بیماران و دندانپزشک ها پیمودن این مسیر را بیشتر می پسندند. ویژگی مهمی که این گزینه دارد این است که حتی اگر ایمپلنت با شکست مواجه شود، پروتز هنوز به خوبی عمل می کند. و به محضی که بریج کار گذاشته می شود، هیچ جابجایی دندانی مشاهده نخواهد شد.

از سوی دیگر، هیچ باله ای وجود نخواهد داشت (بخشی که از پروتز داخل حفره دهان قرار می گیرد) و این نوع فیکسچرها روی لثه ها قرار نمی گیرند. بعلاوه، این نوع بریج ها معمولاً از پرسلاین ساخته می شوند، به این معنا که پروتزها ظاهری طبیعی تر خواهند داشت و با دوام تر نیز خواهند بود.

مقایسه Implant-Retained و Implant-Supported

شاید این گیج کننده ترین دسته باشد زیرا تفاوت های آنها بسیار جزئی است. اما معمولاً مهم است از تفاوت بین آنها آگاه باشید.

پروتزهای Implant-Supported

وقتی با وجود پروتزهای Implant-Supported چیزی را گاز می زنید، فیکسچر بخش عمده فشار را تحمل می کند. ایمپلنت ها و استخوان فک شما همه فشار را جذب خواهند کرد و به شما اجازه خواهند داد طبیعی ترین بایت را داشته باشید.

با این حال، با این گزینه، درمان معمولاً پر هزینه تر از گزینه های دیگر خواهد بود زیرا ایمپلنت های بیشتری نیاز هستند. و قبل از فرایند، دندانپزشک باید اطمینان حاصل نماید استخوان به اندازه کافی قوی است. در غیر اینصورت، ممکن است انجام یک فرایند را برای کمک به بازسازی استخوان و بافت نرم پیشنهاد دهند، اما به نظر بسیاری افراد این فرایند تهاجمی است.

اما اگر این گزینه با موفقیت کار گذاشته شود، بسیار قابل اعتماد، با دوام، و از نظر زیبایی ظاهری قابل قبول تر هستند.

 

پروتز بر پایه ایمپلنت دندانی

پروتز بر پایه ایمپلنت دندانی

پروتزهای Implant-Retained

وقتی با وجود پروتزهای Implant-Retained چیزی می جوید، لثه ها بیشترین فشار را دریافت می کنند. این گزینه ایمپلنت های دندانی کمتری نیاز دارد (معمولاً دو ایمپلنت برای هر فک)، که باعث می شود هزینه آن پایین تر باشد. گاهی اوقات حتی می توان از مینی ایمپلنت ها استفاده کرد. علاوه بر این، احتمال نیاز به پیوند استخوان نیز کمتر خواهد بود، زیرا این نوع ایمپلنت ها را می توان فقط در قسمت هایی استفاده کرد که بیشترین استحکام را دارند.

این نوع ایمپلنت ها یک توپ روی خود دارند که فیکسچر را در جای خود نگه می دارد. گرچه این نوع جایگزین ها توانایی حرف زدن و غذا خوردن طبیعی را به شما باز می گردانند، اما بایت شما مانند دیگر گزینه ها حالت طبیعی نخواهد داشت و ممکن است چندان با ثبات نباشد.

اگر به دنبال متخصص پروتز دندانی و کاشت ایمپلنت در تهران هستید با ما تماس بگیرید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code