در این نوشته می خوانید:

اگر به شما توصیه شده است که روی دندان آسیب دیده خود روکش دندانی قرار دهید، ممکن است این پرسش به ذهن شما خطور کند که آیا این امکان وجود دارد که در زیر روکش حفره هایی ایجاد شود یا خیر. برای کشف حقیقت در مورد روکش ها، حفره ها و پوسیدگی دندان، ادامه این مقاله را بخوانید.

روکش دندان یک روش درمانی متداول است که برای دندان های آسیب دیده که شکسته، ترک خورده یا برای دندان هایی استفاده می شود که نمی توان پرکردگی های بیشتری روی آنها قرار داد. از آنجا که روکش ها به صورت سفارشی ساخته می شوند تا با شکل و رنگ دندان مطابقت داشته باشند (مگر اینکه روکش طلایی را انتخاب کنید)، آنها یک راه حل محبوب و طبیعی برای دندان های آسیب دیده هستند.

اگر سیلانت روی روکش دندانی شما فرسوده شود و امکان ورود باکتری ها به فضای بین دندان و روکش فراهم شود، زیر روکش حفره می تواند ایجاد شود. یکی از دلایل شایع ایجاد حفره روی دندان های دارای روکش، گیر کردن ذرات غذا و پلاک در زیر روکش یا در امتداد خط لثه است.

در صورتی که متوجه هر گونه تغییر در تناسب روکش خود شدید یا اگر شروع به احساس حساسیت کرد به دندانپزشک خود مراجعه کنید. مطمئن شوید که به طور منظم مسواک می زنید و نخ دندان می کشید و برای پاکسازی دندان دو مرتبه در سال به دندانپزشک خود مراجعه می کنید تا از ایجاد حفره در زیر روکش جلوگیری شود.

مراحل دریافت روکش دندان چگونه است؟

اگر دندانپزشک شما توصیه کرده است که به روکش دندان نیاز دارید، می توانید مطمئن باشید که این یک درمان پیچیده نیست، زیرا بسیاری از دندانپزشکان روکش های دندان را ارائه می دهند.

دندانپزشک شما از تجهیزات تخصصی برای اسکن دندان های شما به منظور ایجاد یک شبیه سازی کامپیوتری سه بعدی استفاده می کند. این شبیه سازی برای ساخت روکش به صورت سفارشی استفاده می شود که سپس روی دندان نصب می شود.

چگونه می توان تشخیص داد که زیر روکش پوسیدگی وجود دارد؟

اگر فکر می کنید ممکن است زیر روکش پوسیدگی وجود داشته باشد، برای جلوگیری از آسیب یا عفونت بیشتر، فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید. برخی از علائمی که نشان می دهند ممکن است پوسیدگی داشته باشید عبارتند از:

  • حساسیت به دماهای سرد یا گرم
  • درد هنگام جویدن
  • پوسیدگی قابل مشاهده روی دندان
  • طعم بد داخل دهان

در صورت داشتن هر یک از این علائم، ممکن است زیر روکش خود پوسیدگی داشته باشید. اگر پوسیدگی درمان نشود، می تواند به دندان شما آسیب جدی وارد کند. اگر فکر می کنید ممکن است در زیر روکش خود پوسیدگی داشته باشید، فورا با دندانپزشک خود تماس بگیرید. آنها قادر خواهند بود مشکل را به درستی تشخیص داده و درمان کنند.

با معاینات منظم دندانپزشکی، دندانپزشک شما می تواند از عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس از دندان های شما برای تعیین آسیب یا پوسیدگی در زیر روکش دندان شما استفاده کند. در برخی موارد، دندانپزشک ممکن است نیاز به معاینه دهانی عمیق تری داشته باشد تا تشخیص دهد که آیا حفره وجود دارد یا خیر.

پوسیدگی زیر روکش دندان

پوسیدگی زیر روکش دندان

خطرات ایجاد حفره زیر روکش چیست؟

حفره زیر روکش در صورت عدم درمان می تواند منجر به بروز آسیب جدی به دهان شما شود. خطرات ایجاد حفره زیر روکش شامل موارد زیر هستند:

پوسیدگی دندان

هنگامی که در زیر روکش یک حفره ایجاد می شود، پوسیدگی دندان می تواند به سرعت گسترش یابد و آسیب زیادی به دندان وارد کند.

عفونت

اگر پوسیدگی دندان درمان نشود، می تواند منجر به بروز عفونت شود. عفونت های دهان می توانند بسیار دردناک باشند و در صورت عدم درمان می توانند به سایر قسمت های بدن سرایت کنند.

بیماری لثه

اگر پوسیدگی دندان به لثه ها سرایت کند، می تواند باعث بیماری لثه شود. بیماری لثه یک شرایط جدی است که می تواند به لثه ها و استخوان های اطراف دندان آسیب وارد کند.

اگر فکر می کنید ممکن است زیر روکش خود حفره داشته باشید، مهم است که فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید. درمان حفره زیر روکش ممکن است شامل برداشتن پوسیدگی و سپس قرار دادن یک روکش جدید روی دندان باشد. اگر پوسیدگی درمان نشود، می تواند باعث وارد شدن آسیب جدی به دهان و سلامت عمومی شما شود.

پوسیدگی زیر روکش دندان

پوسیدگی زیر روکش دندان

اگر زیر روکش حفره وجود داشته باشد چه باید کرد؟

اگر فکر می کنید که در زیر روکش خود حفره دارید، باید در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید. درمان حفره زیر روکش ممکن است دشوار باشد و ممکن است نیاز به کانال ریشه داشته باشد. اگر حفره عفونی شده باشد، دندانپزشک شما احتمالاً برداشتن بافت عفونی دندان را توصیه خواهد کرد. پس از درمان ریشه، نیاز خواهد بود روکش دیگری روی دندان خود قرار دهید.

اگر حفره زیر روکش خود را درمان نکنید، می تواند منجر به بروز عفونت شود که می تواند به سایر قسمت های بدن شما سرایت کند و می تواند بسیار خطرناک باشد. اگر فکر می کنید ممکن است زیر روکش خود حفره داشته باشید، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

چگونه می توانید از ایجاد حفره زیر روکش جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از ایجاد حفره زیر روکش، باید به طور مرتب مسواک زد و نخ دندان کشید و سالی دو مرتبه برای تمیز کردن دندان ها به دندانپزشک مراجعه کرد. همچنین مهم است که اطمینان حاصل کنید که سیلانت روی روکش شما در شرایط خوبی قرار دارد و غذا و پلاک بین دندان و روکش گیر نمی کند. مراقبت خوب از روکش های دندانی باعث می شود عمر بیشتری داشته باشند. اگر متوجه هر گونه تغییر در تناسب روکش خود شدید یا اگر شروع به حساسیت کرد، یا اگر فکر می کنید که زیر یکی از روکش های خود حفره دارید، باید فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code