در این نوشته می خوانید:

به احتمال زیاد، نام ایمپلنت های دندانی زیاد به گوش شما خورده اند، هر چند ممکن است مطالب زیادی راجع به آنها ندانید. در حالی که پیوند استخوان عبارتی است که حتی زیاد به حتی گوشتان هم نخورده است. پیوند استخوان و ایمپلنت های دندانی در بسیاری موارد در دنیای دندانپزشکی، در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد این مفهوم کسب نمایید این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

پیوند استخوان کاملاً طبیعی است

اگر شما بیماری هستید که می خواهید ایمپلنت دندانی دریافت کنید، مهم است به خاطر داشته باشید، اگر طی مشاوره به شما گفته شود که برای کاشت ایمپلنت های دندانی، انجام پیوند استخوان برای شما ضروری است، کاملاً طبیعی است. حتی کاملاً طبیعی است اگر بترسید. روی هم رفته، پیوند استخوان ترسناک به نظر می رسد. با این حال، خوشبختانه، این فرایندی نیست که از آن ترسید. این یک فرایند معمولی دندانپزشکی است که هم بدون درد و و هم قابل پیش بینی است.

انجام پیوند استخوان چه زمانی لازم است؟

پیوند استخوان تکنیکی است که انجام آن زمانی ضروری است که بیمار در دهان خود، به مقدار کافی، استخوان سالم نداشته باشد تا ایمپلنت های دندانی را حمایت کند. این کمبود استخوان طبیعی می تواند در نتیجه مشکلات زیر بروز پیدا کند:

  • نقص های رشد
  • بیماری لثه
  • آسیب به صورت یا تروما
  • فضای خالی پس از کشیدن دندان
پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت

پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت

پیوند استخوان چیست؟

پیوند استخوان نوعی فرایند جراحی است که با جایگذاری بافت استخوان ترمیم یا بازسازی می شود. با کاشت استخوان سالم می توان مجدداً استخوان و بافت حمایت کننده ای که از دست رفته است را بوجود آورد.

چه افرادی پیوند استخوان نیاز دارند؟

همه افردی که دندان از دست داده اند، ممکن است قبل از کاشت ایمپلنت های دندانی پیوند استخوان نیاز داشته باشند. حتی اگر روز بعد از دست دادن دندان خود بخواهید ایمپلنت بکارید، باز هم ممکن است پیوند استخوان نیاز داشته باشید. ممکن است حفره دندان عفونی شده باشد، یا اینکه ممکن است اندازه دندان از دست رفته به گونه ای باشد نتواند بلافاصله یک جایگزین را حمایت کند و در خود جای دهد.

البته، اکثر افراد همان روزی که دندان خود را از دست می دهند برای دریافت ایمپلنت های دندانی مراجعه نمی کنند. گاهی اوقات، دلیل آن مالی است. گاهی اوقات به واسطه شرایط انجام آن به تأخیر می افتد. در هر صورت، از روزی که دندان از دست می رود، از دست رفتن استخوان اتفاق می افتد.

چرا از دست رفتن دندان موجب از دست رفتن استخوان می شود؟

نوع استخوانی که عموماً با مشکل مواجه می شود استخوان آلوئولار نامیده می شود. استخوان آلوئولار یک وظیفه دارد: حمایت کردن و نگه داشتن دندان ها. اگر هیچ دندانی وجود نداشته باشد، استخوان آلوئولار به خاطر عدم فعالیت روند آتروفی (مرگ) استخوان آلوئولار آغاز می شود. بعلاوه، هر بار که چیزی می جوید، استخوان فک ساخته و قوی می شود. بنابراین، از دست رفتن استخوان آلوئولار به سرعت منجر به از دست رفتن استخوان فک نیز می شود.

به خاطر داشته باشید که، ایمپلنت های دندانی برای قرار گیری صحیح و قابل اعتماد، به اسئواینتگریشن تکیه می کنند- یعنی، ایمپلنت باید با استخوان پیرامون خود پیوند بخورد تا مبنای محکمی برای روکش بوجود بیاورد. اگر هیچ استخوانی وجود نداشته باشد، کاشت ایمپلنت غیر ممکن می شود.

پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت

پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت

پیوند استخوان چگونه عمل می کند؟

انواع مختلف پیوندهای استخوان وجود دارد، و نوعی که برای هر فرد انتخاب می شود به میزان آسیبی بستگی دارد که فرد از آن رنج می برد و نیز محل دندانی که از دست رفته است.

رایج ترین نوع پیوند، پیوند حفره دندان socket graft است. هدف اصلی انجام پیوند حفره دندان پیشگیری از آتروفی استخوان آلوئولار قبل از اتفاق افتادن آن است. دندانپزشکان معمولاً استخوان لازم برای انجام این کار را از فرد اهداء کننده می گیرند و داخل حفره دندان قرار می دهند. علاوه بر این، این کار از فرو ریختن حفره جلوگیری می کند. عموماً ۴-۶ ماه پس از پیوند حفره دندان، شما برای کاشت ایمپلنت آماده خواهید بود. به عنوان یک امتیاز مثبت، انجام یکی از این پیوندها درد پس از جراحی کاشت ایمپلنت دندانی را کاهش خواهد داد.

نوع دیگر پیوند استخوان، پیوند حفظ تیغه جانبی  lateral ridge preservation graft است. این پیوندها به منظور افزیش پهنای استخوان فک انجام می شود تا بتوان ایمپلنت دندانی را در آن جای داد. باز هم برای این نوع جراحی از استخوان فرد اهداء کننده استفاده می شود.

پیوند استخوان قطعه ای block bone graft  نوع دیگری پیوند است که قبل از کاشت ایمپلنت های دندانی انجام می شود. این نوع پیوند زمانی ضروری است که نقص بزرگی در استخوان فک وجود دارد. برای انجام این نوع جراحی، یک قطعه کوچک استخوان ازقسمت عقب فک برداشته می شود. دندانپزشک این قطعه استخوان را درون قسمتی که نقص دارد قرار می دهد، سپس با استفاده از پیچ های تیتانیومی آن را در جای خود تثبیت می کند. هم پیوند حفظ تیغه جانبی و هم فرایند پیوند قطعه ای استخوان عموماً ۴ تا ۶ ماه زمان نیاز دارند تا بهبود پیدا کنند.

در نهایت، فرایند سینوس لیفت (بالا بردن سینوس) را داریم. به طور کلی دندانپزشکان برای انجام این فرایند از استخوان اسب استفاده می کنند تا تیغه وسیع تر شود. استخوان اسب می تواند به استخوان انسانی اهدا کننده افزوده شود. این فرایند زمانی ضروری است که بیمار در فک بالا نیاز به ایمپلنت داشته باشد، که معمولاً به اندازه کافی با ثبات نیست تا ایمپلنت را درون خود نگه دارد.

چرا استخوان اسب؟ زیرا استخوان اسب در حقیقت دو مزیت منحصر بفرد دارد. به سرعت استخوان انسان حل نمی شود، و زیر میکروسکوپ شباهت زیادی به استخوان انسان دارد. این استخوان اسب نوعی چارچوب بوجود می آورد که رشد بیشتر استخوان در سینوس را حمایت می کند. بواسطه آناتومی حفره سینوس، بهبود عموماً ۸-۱۲ ماه طول می کشد.

پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت

پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت

آیا پیوند استخوان دردناک است؟

به هیچ وجه. این فرایندی است که هر روز در مطب های دندانپزشکی انجام می شود. اینها فرایندهای سرپایی هستند، و بیماران عموماً در طول کل فرایند بیهوش هستند. احتمالاً پس از فرایند ناراحتی زیادی احساس نخواهید کرد غیر از مقداری سوزش در لثه ها. دندانپزشکان اغلب بهبود پس از جراحی پیوند استخوان را با آنچه مقایسه می کنند که احتمالاً پس از کشیدن دندان تجربه می کنید. با این حال، هیچ پزشکی پیوند استخوان را بدون بی حسی مناسب انجام نخواهد داد. گاهی اوقات یک تزریق موضعی انجام می شود یا مقدار گاز خنده کفایت می کند. اگر از استرس و اضطراب دندانپزشکی رنج می برید، ممکن است بی حسی یا آرامبخش قوی تری نیاز داشته باشید. تا زمانی که پیوند بهبود پیدا می کند شما هیچ دردی احساس نخواهید کرد، البته وقتی پیوند انجام می شود، شما برای دریافت ایمپلنت های دندانی آماده خواهید بود. پیوند استخوان نخستین گام است که اکثر افراد مجبورند بردارند قبل از آنکه برای لذت بردن از دندان های جایگزین جدید و زیبای خود لذت ببرند.

پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت

پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت

روند بهبود پس از فرایند پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت های دندانی

بهبود پیوند استخوان دندانی روند کندی دارد. به احتمال زیاد شما می توانید همان روز به منزل برگردید. بسته به اینکه بی حسی موضعی برای شما استفاده شده است یا بیهوشی عمومی ممکن است بتوانید به تنهایی به منزل بازگردید یا لازم باشد فردی شما را همراهی کند.

پس از آنکه فرایند پیوند استخوان تکمیل می شود، برای پیشگیری از بروز عفونت آنتی بیوتیک تجویز می شود. در برخی موارد، داروهای مسکن نیز داده می شوند. اکثر بیمارانی که پیوند استخوان انجام می دهند، هیچ دردی احساس نمی کنند و تا زمانی که دارو مصرف می کنند هیچ مشکلی نخواهند داشت.

علاوه بر این، دندانپزشک باید صبر کند تا استخوان پیوند با استخوان طبیعی که قبلاً داخل دهان وجود دارد جوش بخورد. متأسفانه، دهان شما با دهان هر فرد دیگری متفاوت است و هیچ بازه زمانی تعریف شده ای وجود ندارد که مشخص نماید این اتفاق چقدر سریع رخ می دهد. البته باید بدانید اگر قبلاً سابقه اعتیاد به مواد یا شرایط دهانی خاصی داشته اید، روند بهبود شما طولانی تر خواهد بود.

اصلاً بعید نیست که سه ماه تا یک سال زمان ببرد تا استخوان پیوند با استخوان طبیعی داخل دهان جوش بخورد. لازم است در طول این مدت برای چکاپ به دندانپزشک خود مراجعه نمایید تا مشخص نماید چه زمانی برای کاشت ایمپلنت های دندانی آمده هستید.

لازم است دستور العمل های دندانپزشک را به طور دقیق انجام دهیدتا از شکست پیوند یا عوارض و مشکلات دیگر پیشگیری نمایید. علائمی که ممکن است منجر به بروز ناراحتی شوند اما کاملاً طبیعی هستند عبارتند از:

  • تورم لثه یا پوست
  • ترشح از محل جراحی
  • کبودی اندک
  • خونریزی اندک
  • تهوع ناشی از بیهوشی
  • درد در ناحیه جراحی

برای کنترل و مدیریت این وضعیت ها از کمپرس آب سرد و مسکن های OTC استفاده کنید. علاوه بر این، دندانپزشک برای شما نوعی رقیق کننده خون تجویز می کند. این دارو می تواند از لخته شدن خون در محل جراحی و نیز منبع استخوان مورد استفاده برای پیوند پیشگیری خواهد کرد.

مراقبت های پس از جراحی پیوند استخوان نیز عبارتند از: تا زمانی که دهان بهبود پیدا می کند، بیشتر باید غذاهای نرم خورده شوند. غذاهای سرشار از کلسیم و ویتامین D می توانند به بالا بردن سرعت روند بهبود کمک کنند. از کشیدن سیگار، نوشیدنی های زیاد الکلی، و دهانشویه های حاوی الکل خودداری کنید.

پس از چند روز یا حتی چند هفته می توان انتظار داشت برای جلسه بعد مراجعه کرد، که اغلب شامل تصاویر رادیو گرافی با اشعه ایکس است. این تصاویر می توانند نشان دهند که آیا جراحی شما موفقیت آمیز بوده است. علاوه بر این ممکن است لازم باشد در این جلسه بخیه ها کشیده شوند.

آیا همه افراد پیوند استخوان نیاز دارند؟

خیر! البته، تنها راه برای اینکه بدانید آیا شما پیوند استخوان نیاز خواهید داشت یا خیر، این است که برای مشاوره مراجعه نمایید و دندانپزشک شما را معاینه نماید.

پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت

پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت

علائم و نشانه های شکست پیوند استخوان پیش از کاشت ایمپلنت های دندانی

پیوند استخوان شکست خورده تلقی می شود اگر مواد بواسطه لق شدن دندان ها یا تحلیل لثه ها خارج شوند. ممکن است به مدت چند روز پس از جراحی مقداری از گرانول ها را داخل دهان خود احساس کنید. اگر این اتفاق پیوسته رخ ندهد نگران کننده نیست.

شکست پیوند استخوان نسبتاً نادر است زیرا فرایندی با میزان خطر پایین است. با این حال، مقداری مشکلات و عوارض اصلاً بعید نیستند. افراد سیگاری، افراد مسن تر، بیمارانی که شرایط پزشکی مزمن دارند، و افرادی که گزینه آلوگرافت (پیوند از فرد دیگر) را انتخاب می کنند بیشتر در معرض خطر قرار دارند. شایع ترین عوارض جانبی شکست این نوع جراحی ها عبارت است از:

  • عفونت
  • خونریزی زیاد
  • لخته شدن خون
  • آسیب به عصب
  • تحلیل لثه، و
  • عوارض مربوط به داروی بی حسی و بیهوشی
پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت

پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت

عفونت پیوند استخوان

در پاسخ به این پرسش که آیا پیوند استخوان های دندانی می تواند با عفونت همراه باشد یا خیر، باید پاسخ داد آری. استخوان های پیوند می توانند عفونی شوند. باکتری با منشاء سه دلیل می تواند منجر به عفونت مواد پیوند استخوان شود، از جمله:

  • ابزارهای دندانپزشکی عفونی که در طول فرایند پیوند استخوان مورد استفاده قرار می گیرند.
  • مواد پیوند استخوان عفونی.
  • مراقبت های ضعیف پس از جراحی

اگر به دنبال متخصص پروتز دندانی و کاشت ایمپلنت در تهران هستید با ما تماس بگیرید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code