در این نوشته می خوانید:

Hypertension یا فشار خون بالا یک بیماری شایع است که امروزه میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تآثیر قرار می دهد. آنچه باعث می شود فشار خون بسیار خطرناک باشد این است که می تواند منجر به بروز سایر اختلالات ثانویه مانند بیماری های قلبی عروقی و نارسایی قلبی، نارسایی کلیه، کوری و حملات ایسکمیک گذرا یا سکته مغزی شود.

سه نوع فشار خون بالا وجود دارد. شایع ترین آنها فشار خون مزمن است که مشخصه ویژه آن داشتن فشار خون بالاتر از حد متوسط ​​در بیشتر مواقع است. دومی فشار خون حاد است که  مشخصه ای که نشان دهنده آن است، فشار خون بسیار بالا اما موقت است. نوع آخر فشار خون بالا، پرفشاری کت سفید است که معمولاً به بیمارانی داده می شود که به نظر می رسد فقط در حضور پزشک فشار خون بالا دارند.

برای تشخیص فشار خون بالا، باید دو بار اندازه گیری فشار خون طی دو ویزیت جداگانه را انجام دهید که نشان دهنده فشار خون بالاتر از حد متوسط ​​در هر دو ویزیت باشد.

با کمال تعجب، داده های کمی وجود دارد که نشان دهند درمان بیمار مبتلا به فشار خون به تنهایی خطر پیامدها یا عوارض نامطلوب را افزایش می دهد. با این حال، بیشتر دندانپزشکان متوجه می شوند که فشار خون بالا اغلب منجر به بروز بیماری های قلبی عروقی، بیماری کلیوی و سکته مغزی می شود، شرایطی که خطر عوارض را هم در حین و هم بعد از مراقبت از دندان ها افزایش می دهند. عوارض جانبی دهانی و سیستمیک نیز ممکن است از داروهایی که برای درمان بیماران مبتلا به فشار خون بالا استفاده می شوند، ایجاد شوند.

انجام اقدامات دندانپزشکی مانند کشیدن دندان در حالی که فشار خون بیمار بالا باشد، می تواند بسیار خطرناک باشد، و ما دلایل آن را در زیر مورد بحث قرار داده ایم.

کشیدن دندان و فشار خون بالا

کشیدن دندان و فشار خون بالا

دستورالعمل فشار خون دندانپزشکی

صرف نظر از فرایند دندانپزشکی که قرار است انجام شود، دندانپزشک روی فردی که فشار خون سیستولیک یا دیاستولیک بالاتر از ۱۸۰ یا ۱۰۹ دارد، عمل یا کار دندانپزشکی انجام نمی دهد. علت این است که خطرات همراه با هر فرایند دندانپزشکی زمانی که افراد دارای فشار خون بالا است، بسیار بیشتر خواهد بود.

به عنوان مثال، در یک فرایند دندانپزشکی مانند کشیدن دندان، کشیدن دندان منجر به بروز خونریزی در لثه می شود. این خونریزی در افراد مبتلا به فشار خون بالا می تواند بسیار خطرناک و مضر باشد.

کشیدن دندان و فشار خون بالا

کشیدن دندان و فشار خون بالا

چرا دندانپزشک من در هر ویزیت فشار خون من را اندازه می گیرد؟

شاید متوجه شده باشید که امروزه دندانپزشکان بیشتر و بیشتری در هر ویزیت فشار خون بیماران خود را چک می کنند، در حالی که در گذشته دندانپزشک شما ممکن بود به سادگی به نمودار شما مراجعه کند یا از شما بپرسد که آیا از داروهای فشار خون استفاده می کنید یا خیر. شاید به این فکر کنید که چرا. علت این است که انجام اقدامات دندانپزشکی می تواند باعث افزایش فشار خون شما شود و منجر به بروز موقعیت های پزشکی خطرناک در افرادی شود که قبل از انجام کار دندانپزشکی فشار خون بالایی داشته اند.

علل شایع افزایش فشار خون در حین کار دندانپزشکی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اضطراب بیمار در مورد این فرایند
  • دردی که ممکن است بیمار در حین فرایند تجربه کند
  • بی حسی موضعی: بی حسی موضعی که توسط دندانپزشکان برای بی حس کردن دهان اعمال می شود می تواند باعث افزایش فشار خون شود. البته توجه داشته باشید که خود بی حسی فشار خون را افزایش نمی دهد. آنچه باعث افزایش فشار خون می شود وجود موادی مانند اپی نفرین در ماده بی حس کننده است، زیرا اپی نفرین می تواند فشار خون را بالا ببرد.

یکی از مزایای مهم غربالگری منظم فشار خون این است که فشار خون بالا می تواند نشان دهنده یک بیماری جدی پزشکی دیگر باشد که معمولاً در مراحل اولیه تشخیص داده نشده باقی می ماند. این بیماری دیابت است و بیش از ۶۶ درصد افراد مبتلا به دیابت معمولاً فشار خون بالا دارند. غربالگری منظم فشار خون می تواند منجر به تشخیص زودهنگام و مدیریت دیابت شود.

کشیدن دندان و فشار خون بالا

کشیدن دندان و فشار خون بالا

چه اتفاقی می افتد اگر فشار خون من قبل از کشیدن دندان خیلی بالا باشد؟

اگر دندانپزشک شما قبل از کشیدن دندان متوجه شود که فشار خون شما بالا است، این فرایند به حالت تعلیق در خواهد آمد. علت این است که انجام یک فرایند دندانپزشکی مانند کشیدن دندان با وجود بالا بودن فشار خون، به طور چشمگیری خطر حمله قلبی یا سکته را افزایش خواهد داد. قلب شما برای رساندن خون به اندام ها کار اضافی انجام می دهد، و از آنجا که خون به میزان قابل توجهی غلیظ تر است، می تواند به راحتی رگ های خونی را مسدود کند و باعث انسداد احتمالی شود که تهدید کننده زندگی خواهد بود.

دندانپزشک شما را به پزشک عمومی یا متخصص قلب ارجاع خواهد داد تا فشار خون شما را با داروهای مناسب کنترل کند. هنگامی که فشار خون شما به سطح نرمال بازگردد، کار دندانپزشکی شما می تواند با موفقیت ادامه یابد.

درباره فشار خون بالا و درمان های دندانپزشکی اطلاعات بیشتری کسب کنید

اگر می خواهید در مورد فشار خون بالا و تأثیر آن روی درمان های دندانپزشکی بیشتر بدانید، می خواهید تحت یک درمان دندانپزشکی قرار بگیرید، با این حال، اگر از تأثیر وضعیت فعلی سلامتی خود بر ایمنی بدن خود مطمئن نیستید، امروز با دندانپزشک خود قرار ملاقات بگذارید یا تماس بگیرید. متخصص دندانپزشکی شما می تواند گزینه های احتمالی را با شما در میان بگذارد و به شما در هر زمینه ای که می خواهید درباره آن بیشتر بدانید، آموزش دهد تا مراجعات خود را برای حفظ سلامت دندان ها و تازه کردن لبخندتان آغاز کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code