در این نوشته می خوانید:

ما اغلب تماس های تلفنی را از بیماران نگران دریافت می کنیم که یک پر شدگی دندان آنها از درون حفره دندان خارج شدخه است. ما همیشه توصیه می کنیم که بیماران مستقیماً به مطب دندانپزشکی مراجعه کنند.

آیا شما هم به این فکر می کنید که در صورت افتادن پرشدگی دندان چه باید کرد؟ نخستین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که آرام باشید و آرام بمانید. پر شدگی دندان ممکن است کنده شود و این اصلاً غیر معمول نیست، گرچه می تواند بسیار شگفت انگیز باشد. اگر پر شدگی دندان شما حین غذا خوردن جدا شد و چیز سختی را احساس کردید که نباید وجود داشته باشد، فقط مطمئن شوید که به طور تصادفی آن را قورت ندهید، چه رزین کامپوزیت، پرکننده طلا، پرکننده نقره یا کامپوزیت باشد. اکنون که بخش ترسناک را پشت سر گذاشته اید، مرحله بعدی ساده است: با دندانپزشک تماس بگیرید.

ما خوشحالیم که در مورد تعویض اضطراری پر شدگی، و حتی پر کردن موقت در صورت نامناسب بودن زمان و نیاز به یک ترمیم سریع، به شما کمک می کنیم.

پر شدگی دندان چگونه می افتد؟

پر شدگی ها سال ها تحت فشار زیادی قرار می گیرند و به مرور زمان می توانند به صورت خود به خود یا به دلیل پوسیدگی دندان شل شده و بیفتند. گاهی اوقات یک پر شدگی ممکن است در اثر استفاده نادرست از نخ دندان، گاز زدن بیش از حد، انباشته شدن پلاک یا دندان قروچه کنده شود.

مهم است که توجه داشته باشید که افتادن پر شدگی یا روکش دندان هنگام غذا خوردن شایع است. هنگامی که این اتفاق رخ می دهد، ممکن است پر شدگی یا روکش را داخل دهان خود احساس کنید. این یک مورد اورژانسی ناگهانی نیست، اما می تواند دردناک باشد. بهترین کار این است که روکش را نگه دارید و به مطب دندانپزشک خود مراجعه کنید.

کندخ شدن پرشدگی دندان

کندخ شدن پرشدگی دندان

چه چیزی باعث خارج شدن پر شدگی دندان می شود؟

در حالی که قرار است پر شدگی دندان سال ها و حتی دهه ها دوام داشته باشد، به دلایل مختلفی ممکن است پر شدگی دندان شما از بین رفته برود، از جمله:

  • پوسیدگی یا حفره دندان: اگر دندانی دارای پوسیدگی یا حفره باشد، می تواند باعث تضعیف ساختار دندان شود و آن را مستعد افتادن پر شدگی کند.
  • دندان شکسته یا ترک خورده: دندانی که شکسته یا ترک خورده است می تواند به پر شدگی فشار وارد کند و باعث افتادن آن شود.
  • دندان قروچه یا براکسیسم: دندان قروچه (فشردن و ساییدن دندان ها روی یکدیگر) می تواند فشار بیش از حد به مواد پر کننده دندان وارد کند و باعث شل شدن یا افتادن آنها شود.
  • سن: با گذشت زمان، مواد پرکننده ممکن است فرسوده یا سست شوند و خطر افتادن آنها را افزایش دهد.
  • مراقبت و نگهداری نامناسب: عدم مراقبت مناسب از دندان ها، عدم مراجعه منظم به دندانپزشک، یا تمیز نکردن منظم دندان ها نیز می تواند خطر افتادن دندان ها را افزایش دهد.
کندخ شدن پرشدگی دندان

کندخ شدن پرشدگی دندان

وقتی پر شدگی دندان خارج می شود چه باید کرد؟

نخستین کاری که باید هنگام افتادن پر شدگی دندان انجام دهید این است که مطمئن شوید که با روکش بیرون می آید تا قبل از اینکه به دندانپزشک مراجعه کنید، آن را گاز نمی گیرید و دندان دیگری را خراب نمی کنید. جویدن مواد پر کننده به دندان های شما آسیب وارد خواهد کرد و به احتمال زیاد درد نیز خواهد داشت.

در صورت تمایل می توانید پر شدگی را برای ویزیت دندانپزشکی خود همراه داشته باشید، اما ما معمولاً پر شدگی هایی که در یک بار ویزیت افتاده اند را تعویض می کنیم. ما همچنین بررسی خواهیم کرد که آیا دلایل دیگری وجود دارند که باعث جدا شدن پر شدگی شده اند که می تواند با مشکلات بیشتر سلامت دهان مرتبط باشد، فقط برای اطمینان از اینکه همه چیز درست است.

تا زمانی که برای ویزیت دندانپزشکی خود مراجعه نکرده اید، باید مراقبت ویژه ای برای تمیز نگه داشتن دندان های خود داشته باشید. برای جلوگیری از آسیب بیشتر و پوسیدگی، از خوردن غذاهایی که به راحتی درون حفره دندان شما گیر می کنند اجتناب کنید. راه دیگر برای جلوگیری از آسیب بیشتر این است که بعد از هر بار غذا خوردن، آب نمک گرم را به طور منظم غرغره کنید.

در ویزیت دندانپزشکی خود انتظار چه چیزی را باید داشته باشید؟

در طول ویزیت شما، یک معاینه کامل از دندان های شما انجام خواهد شد، از جمله یک عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس گرفته خواهد شد برای اینکه مشاهده شود که دندان ها و لثه های شما چقدر سالم هستند، و اطمینان حاصل شود که هیچ پوسیدگی دیگر و مسائل مربوط به دندانی وجود ندارد. در مرحله بعد، اگر مشکل دندانی دیگری وجود نداشته باشد، گزینه های پر کننده شما از جمله طلا، آمالگام (نقره)، سرامیک، پرسلن و گلاس آینومر بررسی خواهند شد. بیشتر اوقات می توان پر شدگی را در همان روز تعویض کرد، البته تا زمانی که به ترمیم بیشتر نیازی نباشد و لثه های شما در شرایط خوبی باشند.

هنگامی که دندان شما به درستی پر شد و روکش جدید شما قرار گرفت، دندان شما سالم و آماده خواهد بود تا برای سال های آینده دوام بیاورد!

کندخ شدن پرشدگی دندان

کندخ شدن پرشدگی دندان

با مراقبت های مناسب از افتادن پر شدگی دندان خود جلوگیری کنید!

اکنون که یک پر شدگی جدید جایگزین شده است، باید به مراقبت و نگهداری مناسب از دندان ها و لثه های خود ادامه دهید. ویزیت منظم دندانپزشکی ضروری است.

پرسش های پرتکرار در مورد خارج پر شدگی دندان

آیا پر شدگی ترک خورده قابل تعویض است؟

تقریبا همیشه! گاهی اوقات می توانیم از یک پر کننده قدیمی دوباره استفاده کنیم، اما معمولاً آن را با یک ماده پر کننده جدید با مواد گزینه های مختلف تعویض می کنیم.

هزینه تعویض پرکننده چقدر است؟

هزینه پر کردن دندان بسته به آسیب، پوسیدگی، مواد پر کننده و غیره متفاوت است. هر چه بیشتر صبر کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که به درمان ریشه نیاز داشته باشید که در مقایسه با پر کردن می تواند بسیار گران باشد.

بعد از افتادن پر شدگی دندان چقدر می توان برای مراجعه به دندانپزشک صبر کرد؟

اگر پر شدگی دندان شما از بین رفته است، بهتر است فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید. حداکثر، بیشتر از یک آخر هفته منتظر نمانید!

آیا افتادن پر شدگی دندان یک مورد اورژانسی است؟

حتی اگر افتادن پر شدگی بد باشد، اما اورژانسی نیست زیرا هیچ آسیب دندانی همراه با خونریزی وجود ندارد. با این حال، مهم است که در اسرع وقت معاینه شوید.

پر شدگی جدید چقدر باید دوام بیاورد؟

پر شدگی ها معمولاً سال ها دوام دارند، بسته به نوع مواد، برخی از آنها ۱۰ تا ۱۵ سال و برخی دیگر تا ۳۰ سال، باقی می مانند. دیر یا زود به تعویض نیاز دارند. از ما بپرسید که کدام گزینه برای شما بهترین است!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code