باورهای غلط درباره عصب ‌کشی و درمان ریشه

شایعات و باورهای نادرست زیادی در مورد عصب کشی و درمان ریشه ( Root Canal) وجود دارد. در اینجا به بررسی متداول‌ترین شایعات درباره عصب کشی می‌پردازیم.

• عصب کشی درد زیادی دارد

حقیقت این است که عصب کشی دردی ایجاد نمی‌کند بلکه درد از پیش ایجاد شده را برطرف می‌نماید.

شاید در گذشته عصب کشی درمانی دردناک محسوب می‌شده اما امروزه به لطف داروهای بی ‌حسی دیگر درمان عصب کشی هیچ درد و ناراحتی ایجاد نمی‌کند. در واقع در یک نظرسنجی که اخیراً انجام شد مشخص شد بیمارانی که عصب کشی انجام داده‌ اند شش برابر افرادی که اصلاً عصب کشی نکرده‌ اند این درمان را بدون درد توصیف می‌کنند.

بیشتر بیماران عصب کشی زمانی به دندانپزشک مراجعه می‌کنند که دچار دندان درد شدید هستند. دندان درد بر اثر آسیب ‌دیدگی بافت‌های داخل دندان و یا اطراف آن ایجاد شده است. در فرآیند عصب کشی بافت‌های آسیب دیده برداشته شده و درد آرام می‌شود.

• عصب کشی باعث بیماری می‌شود

هنگامی که در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد درمان ریشه هستید، ممکن است با ادعاهایی مواجه ‌شوید که می‌گویند عصب کشی باعث بروز بیماری در افراد می‌شود. این ادعا کاملاً کذب بوده و بر مبنای تحقیقات دروغین و نادرست بیان می‌شود که هیچ پایه علمی ندارند. در حقیقت عصب کشی درمانی مؤثر و بی خطر است. هنگامی که دندان دچار عفونت شدید شده باشد، برای نجات آن ناگزیر به عصب کشی هستیم تا آلودگی‌ها و مواد عفونی را از دندان خارج کرده و دندان را ترمیم نماییم.

در حالت عادی باکتری‌های گوناگونی در دهان زندگی می‌کنند اما در شرایط عادی این باکتری‌ها عفونت ایجاد نمی‌کنند و تهدیدی برای سلامتی به حساب نمی‌آیند. تحقیقات نشان می‌دهند سیستم ایمنی قوی و سالم می‌تواند باکتری‌ها را تحت کنترل قرار داده و مهار کند.

کشیدن دندان آخرین راه حل بوده و درمانی بسیار آسیب ‌زا است و مشخص شده احتمال ورود باکتری‌ها به جریان خون را بسیار افزایش میدهد. در حالی که عصب کشی محدود به سیستم ریشه دندان بوده و احتمال ورود باکتری‌ها از طریق آن به جریان خون بسیار کمتر است.

اگر چه روش‌های بسیار خوبی برای جایگزینی دندان از دست رفته وجود دارد اما هنوز هیچ جایگزینی به‌ اندازه دندان طبیعی نمی‌تواند مفید و کارآمد باشد. بنابراین تا حد ممکن تلاش می‌شود دندان طبیعی حفظ شود.

• کشیدن دندان بهتر از عصب کشی است

همان‌ طور که گفته شد در صورت امکان نجات دندان طبیعی بهترین گزینه ممکن است. هر گونه پروتز مصنوعی که به جای دندان کاشته می‌شود، محدودیت‌هایی به دنبال دارد مثلاً برخی انواع غذاها را نمی‌توانید بجوید. بنابراین ممکن است محدودیت‌هایی در برنامه غذایی سالم ایجاد شود. از طرفی میزان موفقیت درمان ریشه بسیار زیاد است و در صورت مراقبت مناسب احتمالاً تا آخر عمر نیازی به کشیدن آن دندان نخواهید داشت.

درمان عصب کشی و ترمیم دندان عملی بسیار مقرون به صرفه برای درمان دندان عفونت کرده است چرا که معمولاً هزینه آن کمتر از کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت تمام می‌شود. در بسیاری از موارد بیمار با مراقبت مناسب می‌توانید آخر عمر از مزیت دندان طبیعی بهره ببرید در حالی که در مورد ایمپلنت و سایر پروتزها احتمالا مجبور به ترمیم یا تعویض دندان مصنوعی میشوید.

• پس از عصب کشی به علت برداشته شدن عصب‌ها هیچ دردی احساس نمیشود

اگر چه دندان عصب کشی شده دیگر در مقابل نوشیدنی‌ها و غذاهای سرد یا گرم حساسیت ندارد اما تا چند روز پس از عصب کشی، ناحیه اطراف دندان حساس خواهد بود. در صورت ناراحتی می‌توانید از دندانپزشک بخواهید موقتاً برایتان دارویی برای کاهش التهاب تجویز نماید.

• دندانی که درد نمی‌کند نیازی به درمان ندارد

بسیاری از دندان‌هایی که نیاز به عصب کشی دارند، درد نمی‌کنند. عدم احساس درد به معنی عدم آسیب‌ دیدگی دندان نیست. دندان‌پزشک با روش‌هایی بررسی می‌کند آیا پالپ دندان آسیب ‌دیدگی یا عفونت دارد یا خیر. در صورتی که دندان‌پزشک متوجه آسیب ‌دیدگی پالپ دندان شود، درمان ریشه را به شما توصیه می‌کند حتی اگر دردی احساس نکنید.

اگر متوجه جوش یا برجستگی در اطراف دندان آسیب دیده شدید، به دندانپزشک مراجعه کنید. ممکن است این زایده چیزی به نام فیستول (fistula ) باشد. فیستول تونلی است که توسط بدن در داخل بافتهای ناحیه عفونی به سمت بیرون ایجاد می‌شود تا از طریق آن چرک و مواد عفونی تخلیه شوند. ایجاد فیستول هیچ دردی ایجاد نمی‌کند چرا که فشار افزایش یافته در ناحیه عفونی از طریق این تونل‌ها تخلیه می‌شود. در چنین شرایطی عفونت حتماً باید درمان شود و احتمالاً دندان نیاز به درمان ریشه دارد. در صورتی که عفونت برطرف نشود بافت‌های مجاور عفونت کرده و ممکن است عفونت گسترش پیدا کند.

• پس از عصب کشی دیگر نیازی به مراجعه به دندانپزشک وجود ندارد

پس از عصب کشی، باید به دندانپزشک دوباره مراجعه کنید تا روکش یا پرشدگی برای ترمیم دندانتان استفاده شود. در فرایند عصب کشی دندان پزشک موقتاً پالپ دندان را پر می‌کند تا از نفوذ مجدد باکتری‌ها و آلودگی‌ها به آن جلوگیری نماید. اما معمولاً این پرشدگی موقتی بوده و برای پر کردن دایمی یا روکش کردن دندان باید دوباره به دندانپزشک مراجعه کنید.